Klopt als een bus, Bert.
Natuurlijk een label in een instrument betekend nog niet dat het een authentiek instrument is. Er zijn vele vervalsingen in omloop maar iik veel instrumenten die gebouwd zijn naar ... een Strad, een Del Gesu, een Rugerri (mois) en mischien ook een Chanot.
Alleen een expert op het gebied van vioolbouw kan (zij het vaak met veel moeite) kunnen vast stellen of het werkelik een echte xxx of yyy is.
Maar ook daarbij zijn vele kanttekeningen. Op een of andere beurs of zo in Cremona (moet ik even na kijken) werden vele Stadivarius violen ten toon gestelt, een heel klein deel van de violen bleek echter werkelijk van Antonio's hand te komen, en een groot deel was twijfelachtig of verdacht een vervalsing/kopie te zijn.l
Jean Baptiste Vuillaume, de schat ontpopte zich als een perfect copiist. Toen op een dag Nicolai Paganini zijn "Canon" voor onderhoud bij Vuillaume bracht, wist hij (JBV) in record tijd de viool te kopieren. Toen Paganini zijn viool kwam halen, toonde Vuillaume zijn Del Gesu en de kopie, zelfs Nicolai zag het verschil niet tussen beide instrumenten.
Misschien was men toen der tijd een beetje makkelijk of naief, ik weet het niet, ik zie direct het verschil tussen een willekeurig andere viool en mijn Rugerri, sterker nog (ik weet dat het raar zal overkomen, maar schrijf het toch) ik ruik het!
Zelf heb ik natuurlijk mijn goedkope Chineesje en mijn Rugerri.
Ik weet niet of een van de violisten, chellisten (strijkers) wel eens aan hun instument ruiken, maar ik doe het wel.
Mischien omdat zij van een oud tante is geweest, mischien een stukje nostalgie.
't is heel moeilijk om onder woorden te brengen wat ik ruik aan mijn vioolen (en dan met name de oude), het is net of je het over wijn hebt, mooie, goede wijnen. Latour, Margaux en zo. Als ik aan mijn viool (Rugerri) ruik dan ruik ik ouderdom, geen vers hout, maar een niet muffe hars/larix achtige lucht, een oude zagerij. De lucht van hout dat oud is, antiek, als of je een antieke kast open maakt en er je neus in stopt. OUD.
Mijn Chineesse nieuwe viool ruikt naar de Hubo, nieuw hout, geen schimmel of ouderdom maar naar vers hout.
Maar terug op het onderwerp de Chanot viool, ik hoop voor de eigenaar dat het een echte Chanot is. (zeker gezien de prijs).
Groetjes van Remi (Rugerri)