marloes s
|♫♫|♫
misschien een kwestie van onderhandelen?
Qua financiën zit het er gewoon niet in.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
misschien een kwestie van onderhandelen?
Mijn docent stemt zich eventueel nog snel even af op mij, dan is haar A niet meer precies 440.Ik weet precies op hoeveel Hz mijn docent stemt.
Met een stem apparaatje kun je dan makkelijk zelf van te voren stemmen.
Dan stem je nog even heel kort af op je docent en spelen maar.
Binnen 2 minuten klaar in de les![]()
dan is haar A niet meer precies 440.![]()
Uitloop zit er bij mij niet in, mijn docent houdt strak aan de tijden. En sinds ik op de muziekschool les, is het dus buiten het lokaal wachten totdat het tijd is. Da's jammer, want dat betekent dat het uitpakken weer van de lestijd afgaat. Dat zou bij 2 lessen van een half uur 2 x tijdverlies zijn. (Toen ik bij hem thuis leste, was dat overigens niet zo.)
Meestal ben ik wel 5-10 min. te vroeg, en als de leerling vóór mij er niet is, beginnen we gewoon eerder en heb ik toch wat extra tijd.
Vermoeidheid vind ik geen punt. Op les speel je geen uur achter elkaar, maar word je regelmatig onderbroken en praat je ook over dingen. Je hebt dus steeds kleine rustmomentjes.
En die van mijn docent al heleaal niet...zij stemt namelijk standaard 442![]()
Die lange lestijden zijn het volgens mij niet. Liever tweemaal in de week een halfuur, dan één maal in de week een uur. Vooral bij beginnende leerlingen kan vermoeidheid een rol spelen. Ik heb nooit langer dan een halfuur les genomen. De lessen lopen ook meestal wat uit, en bij tweemaal les is die uitloop tijd in totaal meer dan bij één les.
En/of.....ga bij een orkest o.d....!
Elke week 'groepsles' van 2 of 2 1/2 uur, zelfs in de kleine vakanties. De mooiste muziekliteratuur wordt gestudeerd. Elk jaar meerdere voorspeelavonden....Incl extra groepsrepetities en/of studiedagen. Koffie en gezelligheid en kunnen sparren met 'lotgenoten'.
En dat voor een kwart (?) van het geld van privéles....![]()
Waarom zouden de klanken bij 442 Hz mooier (= beter?) mengen dan bij 440 Hz? Begrijp ik niet. Lijkt me onzin.Ik herinner mij wel dat ik in een ensemble mijn cello op 442 moest stemmen vanwege de violiste. Die werd door de muziekdocent ook geadviseerd het op 442 te doen. Verder speelde er een dwarsfluitiste en een hoboïst. Het idee was dat hierdoor de klanken wat mooier mengden.
Waarom zouden de klanken bij 442 Hz mooier (= beter?) mengen dan bij 440 Hz? Begrijp ik niet. Lijkt me onzin.
En les kan mij niet lang genoeg duren.
Als die 2 uur zou zijn zou ik dat heerlijk vinden![]()
Zit 'm denk ik in de stemming. Veel blaasinstrumenten zijn zuiverder als ze op 442 zijn gestemd.Waarom zouden de klanken bij 442 Hz mooier (= beter?) mengen dan bij 440 Hz? Begrijp ik niet. Lijkt me onzin.
Dat is zeker zo, maar je krijgt dan geen gerichte instructie voor wat betreft de specifieke aanpak voor jou met je viool of cello. Dat krijg je dan weer (veel) meer als je in een strijkensemble gaat zitten. Dan word je ook niet "overtoeterd".
Toch moet je voor je echte technische instructie bij je docent wezen en kun je de ensembleles zien als aanvulling.