We hebben een componist met hongaarse roots die in NL gewoond, gewerkt en nu begraven ligt op Zorgvlied (Amsterdam). Alhoewel geboren op destijds hongaars grondgebied, is hij in 1929 geëmigreerd naar Nederland waar hij met een NL zangeres trouwde.
Over zijn leven kunnen we verder lezen op wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Géza_Frid#Kamermuziek
Frid heeft zelf les gekregen van Bartok (piano) en Kodaly (compositie) en heeft als hoofddocent kamermuziek aan het Utrechts Conservatorium gewerkt van 1964 tot 1970.
Dit accentueer ik nog een keer, omdat ik eigenlijk wel benieuwd ben of zijn hongaarse invloed in de opleiding van jonge musici heeft doorgewerkt in de NL (kamer-)muziekwereld.
Wie heeft zich laten inspireren en wat is daaruit voortgekomen? Weet iemand hier iets over, kan iemand hier iets uit eigen ervaring over vertellen (want misschien wel les gehad van Geza Frid)?
Natuurlijk ben ik ook benieuwd geweest naar hoe muziek voor een strijker van deze componist kan klinken:
Wat een energie zit in deze Suite Opus 3 voor viool en piano! Ik heb geboeid geluisterd naar dit prachtig uitgevoerde werk! Dit smaakt naar meer: wat is er voor de cello om te horen? Ik zie alleen
Romance et Allegro voor cello en orkest opus 16 uit 1935 op de lijst staan en is (nog) niet op YT te vinden

. Wel een van zijn strijkkwartetten, waar de cello in te horen is.
Verder herken ik hier wel de invloed van zijn leermeesters. 't Is misschien nog geen goed gefundeerde gedachte, maar het lijkt erop alsof de piano van Bartok gecombineerd is met de viool van Kodaly en Frid heeft dat dus heel mooi samengebracht (dit is de gedachte die past bij de Suite opus 3, uitgevoerd door Birthe Blom en Martin Tchiba.
Geza Frid heeft zelfs zijn memoires op schrift gesteld:
In tachtig jaar de wereld rond: herinneringen. Uitg. Strengholt, Naarden, 1989 (dus nog net op tijd!). Iets voor de vakantieboekenlijst?
Ik hoop dat iemand iets kan vertellen over haar/zijn ervaringen met Geza Frid en/of hoe diens invloed heeft doorgewerkt in de muziek in NL. Is er nog iets van deze opleider in Utrecht door blijven werken?