@Maurien,
Je vraag over het 'op maat schaven' van de toets levert uiteraard het gegeven antwoord op. Ik heb dat ook zo niet verwoord: want de toets zal de maat wel hebben, dat is het punt niet. Waar het om gaat is het
oppervlak, daar waar de vingers moeten worden geplaatst. Ter plaatse van de G-snaar moet een zekere holling zitten om 'gerammel' te voorkomen. Verder moet de toets recht zijn en niet te dik aan de zijkanten. Het kielhoutje moet niet te hoog zijn, anders moet je heel veel kracht ondernemen om de snaren in te drukken. Het zadel moet op de juiste hoogte staan om de juiste snaarhoek te verkrijgen etc. etc.
Stemsleutels behoren op hun plaats te blijven zitten terwijl ze toch gemakkelijk draaibaar moeten zijn. De stemsleutels behoren ook niet te ver uit te steken, hetgeen betekent dat ze goed moeten zijn ingepast.
Een stapel behoort op de optimale plaats te staan met de juiste spanning. Wanneer je dat aan ene Dick de Krijger voorlegt, weet hij blijkbaar niet waar je het over hebt.
Nu kan het zijn dat firma Dick de Krijger (ik ken die firma niet, maar stel dat het ene firma is) de bestelling doet bij Bas van den Broek en daar zit Sylvian Riousse en die zou toch best moeten weten hoe je een viool speelklaar maakt. Het zou dus kunnen dat Dick er geen verstand van heeft en maar wat zegt. Maar, als het speelklaar maken slechts €45,= kost, stelt het niets voor en is dat 'speelklaar' maken een wassen neus wat niet wordt uitgevoerd door de vioolbouwer die in dienst is bij BvdB.
Ik heb even aangenomen dat firma Dick de Krijger dat speelklaar maken
laat uitvoeren, maar ik krijg de sterke indruk dat ze dat zelf wel 'even' doen, anders moet dat toch veel meer kosten.
Wat is hier wijsheid?
Het klinkt mij niet gezond in de oren. Ze bieden een instrument aan waar nog van alles aan moet gebeuren en dat mag je dan in feite zelf doen of laten doen.
Als je nog een tijdje kunt wachten (tot half juli) met de aanschaf heb ik hier nog een 3/4-instrument liggen, wat geheel is gereviseerd en optimaal is afgesteld.
Afbeeldingen zijn te zien op mijn website. De reden waarom ik dit instrument niet eerder heb aangeboden is, dat het méér kost dan €250,= en dat was je maximum. Indien interesse: mail me even voor meer info.
Frits