Liuwe,
Remi merkte op, dat een hard schraapstaal langer scherp blijft dan eentje van zachter materiaal. In het algemeen is dat ook zo, maar bij een schraapstaal moet je nog een rand omzetten, bij een steekbeitel of guts niet. Wanneer het materiaal voor een schraapstaal erg hard is, bijna bros zeg maar, is de kans groot dat bij een poging tot omzetten die rand simpelweg afbreekt. Daarmee ben je het snijdend deel van je schraapstaal kwijt, hetgeen leidt tot een ropperig effect, zeker wanneer dit het minder hardere Fichte betreft. Dan zal het schraapstaal niet ‘pakken’, welke snijhoek je ook probeert.
V.w.b. het schuurpapier, sluit ik me aan bij Remi: wanneer je vindt, dat schuurpapier al je problemen oplost, moet je dat gewoon doen. Maar mogelijk dat je schraapstaal toch niet geheel voldeed aan de boven vermelde eisen?
Lakprocedé:
Eerst even een opmerking die recht moet doen aan het lakken van een viool t.o.v. het verven van houtwerk: verven is geen lakken. In het gangbare klussenwerk zie ik het amateuristische verven meer als ‘kwasten’ terwijl schilderen meer voor professionals is weggelegd. Lakken valt derhalve buiten deze twee categorieën, omdat het iets geheel anders is. Zo is het lakken met een olielak ook iets geheel anders dan lakken met een spirit lak.
Zijn je nerven nu niet meer zichtbaar op het bovenblad? Dat klinkt alsof er nu te veel lagen zijn opgebracht, zodat het inderdaad op schilderen gaat lijken. Heb je een gekleurde gronderingslaag aangebracht? Was het een gele kleur, want dan neigt de kleur van het uiteindelijke resultaat al gauw naar oranje.
Als ik lees dat de toets zwart is gemaakt met schoolbordenverf, zou ik hier toch wat aan hebben gedaan en deze op z’n minst hebben vervangen door een zwarte beits of nog beter: geheel hebben ingelegd met echt ebbenhout(fineer), alvorens over te gaan op de verlijming van het geheel.
V.w.b. het aanleveren van een ‘plaatje’, laat ik dat antwoord over aan de experts op dat gebied, aannemende dat er lezers zijn die er meer verstand van hebben dan ik. Mocht zich na enige tijd niemand melden, zal ik alsnog mijn bevindingen mededelen.