Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
dat het veel makkelijker gaat als je je pols wat naar voren draait.
Lastig uitleggen Marloes. Ik heb even zitten proberen wat ik eerst deed en wat ik nu doe en ik denk dat ik niet echt de pols draai, maar dat het meer is dat ik moet zorgen dat de pols niet doorzakt. Voor mijn gevoel draai ik mijn pols dan naar voren (de rug van mijn hand wat meer van mij af), maar dat is eigenlijk nauwelijks zichtbaar. Wat ik eerst deed, was mijn wijsvinger uitstrekken, waarbij dan tegelijkertijd (onbedoeld) mijn pols doorzakte.Hoe bedoel je dat precies?
Aan de slag met de grote greep, oef mn hand mag nog wel soepeler worden! Weet iemand hoe je die grote greep in t Engels noemt?![]()
Zal kijken of ik er later een filmpje van kan maken.
Bij de grote greep verschuift ook je duim. Doe je dat niet, auwww!
Op dit filmpje (zie onder) wordt getoond hoe dat gaat:
Eens kijken of het werkt.
En? Bevalt het?
Heb nu een aantal dagen geoefend, maar vorige wek ging het niet omdat mijn handen stijf waren door het werken in de tuin.
Maar het voelt wel als een goede oefening.
Ja, die methode werkt idd. Maar als die vinger een beetje met de zijkant op de snaar ligt, beïnvloedt dat toch de klank? En ik begrijp dat je je duim dan dus op de plek laat waar die zonder rek ook staat, klopt dat?Mijn docent heeft altijd gezegd dat je je wijsvinger moet strekken, dus recht maken. Hij ligt dan een beetje met de zijkant op de snaar. Op die manier heb je ruimte zat.
Ah, mooi!
Ik kan nu even niet cello spelen; arm in mitella (links). Gelukkig niet gebroken, maar arm heeft wel opdoffer gehad.
Maar...het gaat vooruit.
Ja, die methode werkt idd. Maar als die vinger een beetje met de zijkant op de snaar ligt, beïnvloedt dat toch de klank? En ik begrijp dat je je duim dan dus op de plek laat waar die zonder rek ook staat, klopt dat?
Ik heb het geleerd op de manier die de cellist in #8 illustreert. Ook die manier geeft zat ruimte. Ik had eerst wel de neiging om het zonder meenemen van duim te doen en dan wijsvinger wat te rekken (maar dat deed ik dus halfslachtig) en dan is het toch wel auw!
Wat is er gebeurd met je arm? Beterschap!
Maar ik bedoel natuurlijk dat bij het strekken naar boven (dus bijv. een es ipv een e op de d-snaar) de hele hand en dus ook de duim op zijn plek blijft en alleen de wijsvinger strekt. Terwijl met strekken naar beneden (dus een gis op de d-snaar) de hele hand dus incl de duim een halve positie opschuift, en alleen de wijsvinger op zijn plek achterblijft.