Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De hals is 5 mm te lang (140 mm) en dat teveel aan lengte is gecompenseerd door de hals 5 mm dieper in te laten in het halsblok. Uiteindelijk kom je dan weer terug bij de halsmensuur van 135 mm. Ik denk toch dat er later een andere hals is bijgemaakt. In plaats van deze hals op de juiste lengte te brengen werd dat gedaan door het halsblok verder uit te steken. Het verzwakt wel het halsblok.Uiteindelijk blijft de lengte van de krul tot aan de klankkast wel de ‘normale’ lengte.
Dat is moeilijk te zien, ook als ik de foto stevig uitvergroot. Het is niet uitgesloten.Zou het kunnen dat er ooit een nieuwe hals aan de oorspronkelijke krul is gezet en dit gewoon slecht is gedaan?
Dat kan gecorrigeerd worden met een reset van de halshoek.Nadat ik de hals nog eens aan een inspectie heb onderworpen ben ik er ook achter gekomen dat boven op alles wat al mis is hij ook niet recht staat, maar wat naar links.
Als het goed is staan de binnenste kerven van de f-gaten precies op het centrum waar de kam moet komen. Een correcte bouw geeft dan aan dat daar het akoestisch centrum zit en waar dus de kam moet komen:
Die (denkbeeldige) lijn die de binnenste f-kerven met elkaar verbindt, loopt dus door het centrum van de kam.
Wanneer nu (of later) de kam wordt verplaatst heeft dat ook gevolgen voor de positie van de stapel, want die is dan indirect verplaatst, dat wil zeggen de relatieve positie gewijzigd en dat kan grote gevolgen hebben voor de klank! Dus: mocht er toch een halshoekaanpassing gaan plaatst vinden, met een hogere kam, dan zal ook de stapel de optimale positie moeten krijgen.
Als de aanpassingen zijn aangebracht en de klank staat naderhand toch niet aan, dan is het misschien mogelijk die kosten in mindering te brengen bij de aankoop van een ander instrument. Maar ja, wat moet die kosten hè? Zijn die gemaakte kosten dan werkelijk in mindering gebracht?(.....) en kunnen we een afspraak maken dat wanneer aanpassen opportuun is en m’n dochter de klank daarna echt niet mooi vindt (mocht deze veranderen) dat we hem dan alsnog kunnen inruilen voor het bedrag van voor de aanpassingen en verder met gesloten portemonnee.
Ik hoop dan echt dat het instrument wordt aangepakt en aangepast, want dit is niet best! Op zoiets kun je toch niet iemand laten spelen, zou ik zeggen. En daar dan ook nog geld voor vragen.Beetje vanuit het idee dat als we hem gelijk inruilen dat de vioolbouwer dan dezelfde aanpassingen zal moeten maken om tot een verkoopbaar instrument te komen… of is dat een hele gekke gedachte?
Zonder verdere aanpassing? Verrassend!Voor nu neig ik naar deze lekker houden (.....)
Zonder verdere aanpassing? Verrassend!