hminkema
♫
Frits haalt een artikel met Hans Peeters aan: "Tegenwoordig komen violen letterlijk met scheepsladingen tegelijk uit China hierheen. Ze zien er allemaal hetzelfde uit, maar geen twee klinken er hetzelfde.
Dat laatste is nogal wiedes als je er rekening mee houdt dat viool gemaakt is van het natuurproduct hout, en dat toevalsfactoren (bv. de nervenstructuur van het hout) dus een rol spelen. Ik geloof niet dat het menselijk oor in staat is duizend Chinese violen ('allemaal anders') uit elkaar te houden, maar een apparaat voor klankanalyse zal dat best wel kunnen; het resultaat is alleen niet interessant.
Op grond van mijn ervaring moet ik echter het eerste dat Peeters beweert (dat Chinese violen van eenzelfde scheepslading er identiek uitzien) bestrijden. Voor mijn vrouw, mijn kinderen en mij heb ik thuis bij elkaar zes Chinese violen gekocht tussen 200 en 300 euro, bij een op Ebay als zeer betrouwbaar bekend staand bedrijf. Ze ogen alle zes zeer verschillend. Je kunt bij dat bedrijf niet eens twee identieke violen bestellen als je het zou *willen*.
Natuurlijk komen er bij de productie machines kijken; dat geloof ik direct. Wellicht wordt het grove werk van het uitsnijden van de bladen en het op maat brengen van de hals machinaal gedaan, en alleen de afwerking met de hand. (Ook Europese bouwers gebruiken apparaten). Ook de assemblage zal wel voor een deel automatisch, en een deel met de hand gedaan worden. Qua afstelling bereikten de violen ons in uitstekende staat (gesneden kam, geplaatste stapel die in bijna alle gevallen op zijn plaats was gebleven, snaarhoogte bij de topkam).
Kortom, de gedachte dat een scheepslading Chinese violen altijd maar uit identieke confectie bestaat, kan ik niet huldigen. Die zullen er best zijn, maar zeker niet allemaal.