Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik zie deze fijnstemsleutels sporadisch nog wel op een cello. Voor zover ik kan nagaan zijn deze mechanieken toegepast in de tijd waarin men in de vorm van staalkernsnaren een alternatief zocht voor darmsnaren. Ook in violen zie je soms nog schroefgaatjes van deze mechanieken die er kennelijk later weer zijn af gehaald. Het systeem heeft "de tand des tijds" niet overleefd, maar of we daar nu rouwig over moeten zijn.....?
Je zou een vraag kunnen stellen op het forum The Pegbox (engelstalig) waar wereldwijd veel know-how zit, ook op historisch strijkinstrumentengebied
Er zit idd wel wat speling op de sleutels, maar niet onoverkomelijk.Ik denk dat deze oude mechanieken op den duur speling gaan vertonen en dan zijn ze minder precies en dat is vooral vervelend bij de E snaar, die altijd van massief staal of omwonden staal is.
Over het algemeen worden dit soort mechanieken in de strijkerswereld erg lelijk gevonden, hetgeen ook al niet bijgedragen heeft aan het overlevingsproces.
Tegenwoordig is de norm een traditionele stemsleutel met een fijnstemmer op de E snaar ofwel een (meestal) kunststof snarenhouder met 4 geïntegreerde fijnstemmers.
Ik heb begrepen dat dit systeem van Wittner vooral gebruikt word door darmsnaarspelers?Maar Wittner heeft daarom een slim systeem ontwikkeld wat ongeveer op hetzelfde neerkomt, maar wat er fraaier uitziet:
Heeft een soort ingebouwde vertragingsbak met verhouding 8,5:1.![]()
Maar het gebruik van dit soort stemsleutels is eigenlijk al weer achterhaald, door gebruik van synthetische- of darmsnaren. Alleen voor de E-snaar zou dan zoiets toegepast kunnen worden. Echter voor de E is een fijnstemmer (aan het staartstuk) een goede oplossing.
Darmsnaarspelers (en ook spelers van snaren met een synthetische kern) hebben dit soort mechanieken niet nodig. Ik zou dus zeggen: Wittner voor snaren met een stalen kern. Maar ja, wie speelt daar nog mee? Enkel cellisten.Ik heb begrepen dat dit systeem van Wittner vooral gebruikt word door darmsnaarspelers?
Ja, maar veel wijzer word je er niet van, ook niet van het Patentnummer op een van de sleutels:Voor wie de discussie op The Pegbox niet volgde: Deze fijnstemsleutels heten zo goed als zeker "Allen's Patent Machine Heads"