Help, in mijn 2e viool is een fout geslopen. Mijn manier is om te hals eerst goed pas te maken op het corpus en daarna af te halen tot de juiste maat(lengte). De hals was perfect pasklaar en ben ik verder gegaan met de hals en hiel afwerking en daarna de hals in het corpus gelijmd, vergeten dat de lengte nog niet correct was.
Nu ben ik uit gekomen op een mensuurlengte van 334 mm, dat lijkt mij wel wat te fors !?
De mensuur die ik wilde was 328,5mm dat scheelt dus 5,5mm.
Ik heb wel nu pas de mensuur over de toets en kam gemeten en dat scheelt dus veel met horizontaal meten.
De Bodystop is 195, de neckstop is 134mm op dit moment vlak(horizontaal) gemeten.
Als ik nu een liniaal over de toets leg en laat rusten op de kam worden deze maten groter door de schuine stand.
In J&C staat 195 + 130mm is dat VLAK gemeten ?
Dit gedeelte is mij niet helemaal duidelijk.
Ik denk dat de enige goede oplossing is de hals er weer uit te halen en in te korten !?
Verder is is hij perfect geworden maar ja,wie speel er op zo'n grote mensuur?
Wat is verstandig ?
Fred
Nu ben ik uit gekomen op een mensuurlengte van 334 mm, dat lijkt mij wel wat te fors !?
De mensuur die ik wilde was 328,5mm dat scheelt dus 5,5mm.
Ik heb wel nu pas de mensuur over de toets en kam gemeten en dat scheelt dus veel met horizontaal meten.
De Bodystop is 195, de neckstop is 134mm op dit moment vlak(horizontaal) gemeten.
Als ik nu een liniaal over de toets leg en laat rusten op de kam worden deze maten groter door de schuine stand.
In J&C staat 195 + 130mm is dat VLAK gemeten ?
Dit gedeelte is mij niet helemaal duidelijk.
Ik denk dat de enige goede oplossing is de hals er weer uit te halen en in te korten !?
Verder is is hij perfect geworden maar ja,wie speel er op zo'n grote mensuur?
Wat is verstandig ?
Fred