Oosterhof Vioolbouw zei:
Dan tenslotte een vraag: welke mogelijkheden zouden er nog zijn om geld te besparen zodat orkesten in stand gehouden kunnen worden?
Bezuinigen òf kiezen voor een nog meer offensieve aanpak.
Zo heb ik al een tijdje een account bij de Berliner Philharmoniker. Leuke bijverdienste voor dit orkest. Kijken naar optredens in HD (via computer en HDMI aansluiting op TV).
http://www.digitalconcerthall.com
Oosterhof Vioolbouw zei:
Aan de andere kant betekent dat, dat de eerder genoemde instellingen alleen maar kunnen bestaan dankzij die subsidie. Dat is levensgevaarlijk..............
Frits,
Ik heb het idee dat jij op dit moment het woord "subsidie" gebruikt als een woord met een expliciet negatieve lading, in een context van "in leven gehouden worden met overheidssubsidie".....? Het is toch eigenlijk een groot onrecht wanneer overheidsbedrijven zò worden geclassificeerd. Een orkest is toch strikt genomen gewoon een dienstverlenend "bedrijf" zoals een school, een ziekenhuis enz. Daar waar de school onmisbaar is en het ziekenhuis onmisbaar is mag je als overheid toch ook vaststellen dat culturele dienstverleners onmisbaar zijn! Hoe onmisbaar, kun je heel simpel vaststellen: aan de volle zalen. (En aan de steunbetuigingen nu al 13.476)
http://www.mco.nl/mco_page/laatuhoren
Het is in een gezonde economie normaal dat de overheid zich bemoeit met de staatsuitgaven en de economie impulsen geeft door het uitgeven van belastinggelden. Dat die steun zelden of nooit op hetzelfde niveau zich afspeelt heeft te maken met fluctuaties in de economie. Maar de actieve rol van de overheid is niet weg te denken in een gezonde economie. (zie: John Maynard Keynes)
De maatregelen die nu echter worden voorgesteld komen voort uit een defaitisme en faillissements-denken van de overheid. En uit angst. Mijn motto daarentegen is: waarom capituleren al vóór de strijd gestreden is? Waarom domweg alles om je heen wegslopen zonder te overzien wat de gevolgen zijn. Om even binnen het stramien van Strijkersforum te blijven: kun je als vioolbouwer maar beter al je instrumenten uit China aantrekken i.p.v. ze zelf nog te bouwen (defaitisme)? Nee toch!
Vioolbouwers zijn bovendien belangrijke toeleveranciers van de orkesten. De gevolgen van het opheffen van het ene bedrijf zijn altijd voelbaar in de achteruitgang van het andere bedrijf (m.n. toeleveranciers).
Oosterhof Vioolbouw zei:
Wanneer ik het betoog van Ferrie er nu bij haal, moet er eigenlijk geen enkel orkest worden opgeheven
Er zullen ongetwijfeld harde klappen vallen in de culturele sector gezien de voorgenomen bezuinigingen. Ik zou het niet aandurven een Salomonsoordeel te moeten vellen over al die orkesten. Wild om je heen slaan, zoals nu gebeurt, getuigt echter niet van een goed leiderschap.