Henri Vieuxtemps
♫ ♪
O ja, gister had de 1e kandidaat die ik zag, Emma Rhebergen een danseres, maar ze maakte al vioolspelend ook zelf wat danspasjes. Nog geen pirouette, maar ik moest wel even denken aan Lindsey Sterling, de electrische violiste die wel pirouettes maakt, hier na 23 seconden
en al 1 miljard kijkers op Youtube heeft voor haar video's. De kandidaat erna trad op met een groen geklede danseres, die euritmie deed. Ik dacht dat het iets met de Vrije school te maken had en dat bleek ook zo http://nl.wikipedia.org/wiki/Euritmie . De danseres las uit haar hoofd een gedicht van Goethe op, maar de tekst op het beeldscherm erachter zetten + vertaling in het Nederlands was beter geweest om de betekenis van de woorden beter te laten doordringen. Iemand anders had dat wel gedaan en ik moest toen denken aan vage gezemelgedichten van Hans Lodeizen, waar onze lerares Nederlands zo gek op was. Wij vonden dat als pubers maar onzinnige flauwekul en gingen een gedichtcollectief oprichten om de spot te drijven met dit soort onzinnige woordenbrij, zo van ""wij kunnen ook onzinzinnen opschrijven". Idem dito met de opdracht kleur, hadden de kandidaten ook een filmpje kunnen nemen van Karel Appel die zei: Ik rotzooi maar wat aan, om daarna wat met verf te gooien. Er is ook een filmpje van Herman Brood die een beetje met verf zit te gooien.
Niet iedereen had 1 of 2 dansers ingehuurd. Michael Foyle had wel habanera met een oude film op de achtergrond met een danseres op beeld. Pieter van Loenen iets Noors en een dans tot de dood van Paganini.
Ik moest toen denken aan Het offer van de Lente Sacre du Printemps, wat ik net gespeeld heb met een orkest. Een kandidaat had hiervan de 1e vioolpartij kunnen spelen van bijvoorbeeld de laatste 4.15 minuten, waar het meisje zich dooddanst. Op de achtergrond zou je dan een opname van een orkestpartij kunnen laten meelopen of een klein orkestje samenstellen met de belangrijkste instrumentatie. Dus zoals in deze video van minuut 30-34.15. Maar ok, ik was geen kandidaat dus is dat niet gedaan.
Om verder nog de statistieken te geven van 1e ronde halve finale en finale:
1e ronde 17 deelnemers 13 vrouw 4 man 76,5% vrouw 23,5% man
Halve finale 7 deelnemers 3 vrouw 4 man 42,9% vrouw 57,1% man
Finale 3 deelnemers 1 vrouw 2 man 33,3% vrouw 66,1 man
Dus 10 vrouwen niet door na 1e ronde wel alle mannen. Erg sterke statistische afwijking.
Van 1e ronde zijn 16 geboortejaren bekend 199n n=556422?5020621326 =51/16= 3,1875
Dus gemiddelde geboortejaar 1e ronde is 1993,1875
Halve finale zijn alle geboortejaren bekend n=5422013 n=2,4286
Dus gemiddelde geboortejaar halve finale is 1992,4286 Halve finalisten zijn ouder, want meer concourservaring, levenservaring?
Finale geboortejaar (1994, 1991,1993) = 1992,67 De gemiddelde leeftijd is iets jonger dan bij de halve finale, maar de finalisten zijn gemiddeld ouder dan de 1e ronde spelers.
Beginleeftijd vioolles 1e ronde 6?3565774?574?625= 72/14=5,143 jaar
Beginleeftijd halve finale ?5655?6 =5,4 jaar Gemiddeld later begonnen met vioolspelen.
Beginleeftijd vioolspelen finale =5,7 volgens Marcelita "Met die drie gaat de gemiddelde leeftijd van beginleeftijd vioolspelen omhoog: 5,7 afgerond; grappig, bij de cellisten ging het juist omlaag als ik mij goed herinner"
Elise begon op 5 jarige leeftijd. Pieter van Loenen op z'n 6e. Michael Foyle ook op 6-jarige leeftijd? Heb ik geen gegevens van, maar je ziet hoe verder de violisten komen bij dit concours hoe later ze beginnen met vioolspelen.
Niet iedereen had 1 of 2 dansers ingehuurd. Michael Foyle had wel habanera met een oude film op de achtergrond met een danseres op beeld. Pieter van Loenen iets Noors en een dans tot de dood van Paganini.
Ik moest toen denken aan Het offer van de Lente Sacre du Printemps, wat ik net gespeeld heb met een orkest. Een kandidaat had hiervan de 1e vioolpartij kunnen spelen van bijvoorbeeld de laatste 4.15 minuten, waar het meisje zich dooddanst. Op de achtergrond zou je dan een opname van een orkestpartij kunnen laten meelopen of een klein orkestje samenstellen met de belangrijkste instrumentatie. Dus zoals in deze video van minuut 30-34.15. Maar ok, ik was geen kandidaat dus is dat niet gedaan.
Om verder nog de statistieken te geven van 1e ronde halve finale en finale:
1e ronde 17 deelnemers 13 vrouw 4 man 76,5% vrouw 23,5% man
Halve finale 7 deelnemers 3 vrouw 4 man 42,9% vrouw 57,1% man
Finale 3 deelnemers 1 vrouw 2 man 33,3% vrouw 66,1 man
Dus 10 vrouwen niet door na 1e ronde wel alle mannen. Erg sterke statistische afwijking.
Van 1e ronde zijn 16 geboortejaren bekend 199n n=556422?5020621326 =51/16= 3,1875
Dus gemiddelde geboortejaar 1e ronde is 1993,1875
Halve finale zijn alle geboortejaren bekend n=5422013 n=2,4286
Dus gemiddelde geboortejaar halve finale is 1992,4286 Halve finalisten zijn ouder, want meer concourservaring, levenservaring?
Finale geboortejaar (1994, 1991,1993) = 1992,67 De gemiddelde leeftijd is iets jonger dan bij de halve finale, maar de finalisten zijn gemiddeld ouder dan de 1e ronde spelers.
Beginleeftijd vioolles 1e ronde 6?3565774?574?625= 72/14=5,143 jaar
Beginleeftijd halve finale ?5655?6 =5,4 jaar Gemiddeld later begonnen met vioolspelen.
Beginleeftijd vioolspelen finale =5,7 volgens Marcelita "Met die drie gaat de gemiddelde leeftijd van beginleeftijd vioolspelen omhoog: 5,7 afgerond; grappig, bij de cellisten ging het juist omlaag als ik mij goed herinner"
Elise begon op 5 jarige leeftijd. Pieter van Loenen op z'n 6e. Michael Foyle ook op 6-jarige leeftijd? Heb ik geen gegevens van, maar je ziet hoe verder de violisten komen bij dit concours hoe later ze beginnen met vioolspelen.
Laatst bewerkt: