Sunrise schreef op 19/11/2006:
Hoi Rob, ziehier het recept:
1 deel fijne minerale olie (zelf neem ik Sumatraolie)
1 deel ongekookte lijnolie
1 deel terpentijnolie
2 delen gedenatureerde alcohol (ethanol)
2 delen (gedistileerd)water
GOED SCHUDDEN VOOR GEBRUIK
Met een zachte doek een kleine hoeveelheid opbrengen en in kleine rondjes doen glanzen.
Succes ermee!
Hoi Johan en de 'anderen',
Vreemd: in een door jou geopend item over “polish” (zie daartoe
http://www.violistenweb.nl/forum/viewtopic.php?forumid=422 ) vraag je naar een goede polish en in deze topic geef je je eigen recept. Zie in dat zelfde item ook de recepten die door anderen worden gebezigd met meer of minder succes (Sacconi, Möckel).
Ik ben het overigens met Remi eens dat de ethanol –hoewel verdund- mogelijk schade kan aanrichten, doordat er te veel lak zou kunnen oplossen. Oppassen geboden dus!!
Verder heb ik nog een opmerking over dit topic: overlakken. Ik heb wel eens een door mij gebouwde viool weer geheel gestript, simpelweg omdat de kleur me niet aanstond: véél te oranje geworden. Dat kwam doordat ik eens wilde experimenteren met een zogenoemde ‘artist paint’ oftewel de ‘glaze’methode in combinatie met een olielak. Dit laatste was voor mij ook al een nieuwigheid, want al mijn violen had ik tot dan toe steeds met spiritlak gelakt. Daarna de kleur aangepast maar nog steeds niet naar genoegen. De mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat de grondering met Gummigutti (geel) in combinatie met roodbruin, de kleur oranje laat overheersen. De diverse literatuur geeft aan dat zoiets het gevolg is van de combinatie geel met rood(bruin) en dat het mogelijk te verhelpen is door (meer) blauw in de grondering te stoppen. Ik ben daarna rap weer overgegaan naar mijn vertrouwde spiritlak: droogt tenminste binnen acceptabele tijden. En ik vind dat je meer controle hebt over de kleursamenstelling, doordat er gemakkelijk oplosbare kleurstoffen kunnen worden bijgemengd.
Overlakken van een waardevol instrument zou ik niet doen. Ik heb ooit eens het verzoek gekregen een Franse Mansuy viool die behoorlijk beschadigd was te repareren en te voorzien van een nieuwe laklaag. Ik heb dat toen afgeraden te doen en uiteindelijk is door een reiniging heel veel van de oorspronkelijke laklaag weer te voorschijn gekomen. Die viool zag er toen weer levensecht uit, waardoor de noodzaak tot overlakken verdwenen was. Kale plekken verdwenen natuurlijk niet, maar die horen eigenlijk een beetje bij het instrument: dus niets aan doen.
Wat je wel veel ziet aan kostbare instrumenten, is dat er een heel dunne beschermlaag wordt opgebracht met vaak een enorme hoogglans. Die hoogglans zou ik niet gauw gebruiken. Een te grote mate van glans wekt bij mij een onnatuurlijke indruk op, die neigt naar een fabrieksmatig lakken verkregen met een spuitinrichting. Nu zal die beschermlaag bij kostbare violen best wel handmatig zijn aangebracht, maar ik zou dan aan een wat mattere versie de voorkeur gegeven hebben. Nu is zo’n glimlaag een persoonlijke zaak en wanneer er mensen zijn, die een superglans willen omdat alleen dat mooi wordt gevonden, kunnen ze die krijgen.
Dus: overlakken? Neen, tenzij, zou ik hanteren. En dan tenzij, wanneer het gaat om simpele imstrumenten die mogelijk weer (beter) verkoopbaar worden wanneer ze een mooie lak laten zien. In alle andere gevallen dus niet!