Het in een stand zetten van de stemsleutels heeft alleen maar zin als er ook daadwerkelijk met de stemsleutels wordt gestemd. Zodra er een Wittner staartstuk voorhanden is, vindt fijnafstemming plaats met de fijnstemmers en zal de stemsleutel niet meer worden gebruikt. In dat opzicht levert de stand van de stemsleutel weinig tot geen bijdrage. Maar dat betekent niet dat er per se een Wittner staartstuk gemonteerd dient te worden, zeker niet. Ook met kunststof snaren kan worden volstaan met enkel een fijnstemmer voor de stalen E-snaar.
Alexander had vóór zijn correctie van 23:33u een verwijzing naar een andere draad op dit forum geplaatst, wat ook het opspannen van de snaren beschreef. Maar die heeft hij om de een of andere reden weer verwijderd, waarom is mij niet duidelijk. In die thread stond namelijk duidelijk vermeld hoe je dan een snaar zodanig opspant dat de stemsleutel zichzelf vast zet. Er bestaan overigens verschillende meningen aangaande het opwikkelen van de snaar op de stemsleutel. De afbeelding zoals die is gegeven door Alexander laat alleen een zichzelf fixerende stemsleutel zien voor de D- en de A-snaar.
Wanneer ik het verhaal van Sanka lees, komt het er op neer dat de sleutels niet goed passen en dat de snaren anders dienen te worden opgespannen. Sleutelzeep helpt hier niet om een slecht passende stemsleutel weer goed te laten passen, daar is de vioolbouwer voor nodig, die op bepaalde plaatsen wat materiaal van de sleutel wegneemt of er simpelweg nieuwe stemsleutels in past.
Verder zag ik de bewering: “Hoe meer contact er gemaakt wordt met metaal, hoe minder warm de klank van de viool wordt”, graag onderbouwd met feiten. Want als we aannemen dat die bewering geldt, zou dat inhouden dat alleen kunststof of hout is toegestaan en is vereist voor het verkrijgen van een warme klank. Met die bewering kan ik het alleen eens zijn, wanneer het gaat om een houten staartstuk met vier metalen fijnstemmers er op gemonteerd. Dan is de 'boosdoener' niet het metaal, maar meer de massa die de klank beïnvloedt. Een Wittner staartstuk zal in de meeste gevallen uitstekend voldoen, tenzij er gekozen wordt voor slechts één fijnstemmer en wel op de E-snaar. In dat geval kan een Wittner staartstuk achterwege gelaten worden en plaats maken voor een (ebben)houten exemplaar.