Onlangs kwam ik een website van een vioolbouwer tegen die mij aan het denken zette. Hier wordt vermeld dat het bouwen van een geheel hand gemaakt instrument prijziger is dan eentje die op een wat eenvoudiger manier is afgewerkt. Op zich valt dat wel te begrijpen, want er gaan veel meer uren in zitten om alles vanaf een ruw stuk hout te gaan maken. Ik vraag me dan wel af of de bouwer er nog zijn eigen label in lijmt of juist niet. Daar lees ik niets over.
De man is wel heel open over zijn beleid getuige een citaat uit zijn site:
“Indien volledig handwerk financieel niet haalbaar is kan ik u een “handafgewerkt” instrument aanbieden.
Deze instrumenten koop ik als “bouwpakket”. De belangrijke onderdelen bewerk ik met de hand, totdat de juiste dikte van de klankbladen is bereikt.
De f gaten worden gezaagd, de zangbalk en de hals worden gelijmd.
Het instrument wordt gelakt met dezelfde lak als mijn handgemaakte instrumenten.
Dit instrument voldoet aan de hoogste eisen.”
Overigens lees ik op de website van Bert Boon ook nergens dat er nog instrumenten gemaakt worden van de hand van Boon zélf. Er worden instrumenten ‘geïmporteerd uit geselecteerde Oosteuropese of Aziatische ateliers’ en die worden vervolgens speelklaar gemaakt in eigen atelier.
Welke bouwer bouwt nog echt zélf tegenwoordig? Ja ik ken er wel een aantal, maar het lijken er steeds minder te worden.
De man is wel heel open over zijn beleid getuige een citaat uit zijn site:
“Indien volledig handwerk financieel niet haalbaar is kan ik u een “handafgewerkt” instrument aanbieden.
Deze instrumenten koop ik als “bouwpakket”. De belangrijke onderdelen bewerk ik met de hand, totdat de juiste dikte van de klankbladen is bereikt.
De f gaten worden gezaagd, de zangbalk en de hals worden gelijmd.
Het instrument wordt gelakt met dezelfde lak als mijn handgemaakte instrumenten.
Dit instrument voldoet aan de hoogste eisen.”
Overigens lees ik op de website van Bert Boon ook nergens dat er nog instrumenten gemaakt worden van de hand van Boon zélf. Er worden instrumenten ‘geïmporteerd uit geselecteerde Oosteuropese of Aziatische ateliers’ en die worden vervolgens speelklaar gemaakt in eigen atelier.
Welke bouwer bouwt nog echt zélf tegenwoordig? Ja ik ken er wel een aantal, maar het lijken er steeds minder te worden.