Ik heb al sinds mensenheugenis een altviool in mijn bezit. Ooit, in een balorige bui, in een tweedehandswinkel gekocht. Vraag me niet meer waarom. Ik kan me overigens niet herinneren er op te hebben gespeeld, maar dat doet er nu even niet toe. Het probleem is de lak. Niet de originele, want die is, zo op het oog, verwijderd en vervangen door een 'soort' olielak. Inclusief veronreinigingen en niet opgeloste hars- en/of olieresten. Nu kan ik met dit probleem natuurlijk naar de dichtsbijzijnde vioobouwer snellen. Maar ik vrees dat de daaruit voortvloeiende (herstel)uitgaven de waarde van de altviool verre zullen overtreffen. En zodoende dacht ik het zelf te proberen. Mijn vraag is dus: hoe verwijder ik die lak? Mechanisch (en waarmee?) of met behulp van afbijtmiddel? Sorry als ik vloek in de kerk (o)
Voor de goede orde; ik behoef me geen zorgen te maken over beschadiging van onderliggende lak- of grondlagen, want uit een (mechanisch) \'deelonderzoek\' bleek dat onder die laag met \'zelfbouwlak\' niets meer zit, anders dan het kale hout.
Over het opnieuw lakken ga ik me dan in een later stadium wel weer druk maken.
Mocht iemand een verlossend woord spreken: mijn dank.
Hopf
Voor de goede orde; ik behoef me geen zorgen te maken over beschadiging van onderliggende lak- of grondlagen, want uit een (mechanisch) \'deelonderzoek\' bleek dat onder die laag met \'zelfbouwlak\' niets meer zit, anders dan het kale hout.
Over het opnieuw lakken ga ik me dan in een later stadium wel weer druk maken.
Mocht iemand een verlossend woord spreken: mijn dank.
Hopf