Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Huidenlijm is ook geel/bruin, dus met die kleuraanduiding is er geen eenduidigheid of het nu huidenlijm of beenderlijm is. Bij opwarmen en oplossen van beenderlijm heb je te maken met een behoorlijk stank terwijl huidenlijm wel ruikt, maar niet onaangenaam.Fred zei:Wat ik gebruik is beenderlijm(kleine bruine korrels)zo ver ik weet.
In iedergeval heb ik ze wel los gekregen met alcohol en een beetje mee helpen.
Ik dacht ook eigenlijk dat beenderlijm voornamelijk gebruikt word bij vioolbouw.
Fred
Ja een brander of hete luchtpistool kan goede diensten verlenen bij het verlijmen. Maar dan niet om de straal te richten op de lijm maar een proces eerder: namelijk de te lijmen delen voorverwarmen, waarna de hete lijm wordt opgebracht. Het voordeel van voorverwarmen is dan dat je daarmee de geleertijd uitstelt, waardoor je meer tijd krijgt om de delen op hun juiste plek te brengen.liuwe zei:"Je kunt met beenderlijm ook prachtig fineren! En wat die brander betreft: het klinkt gevaarlijker dan het is. Er komt geen vuur aan te pas en een beetje een goede brander kan op verschillende temperaturen worden gezet; misschien werkt een föhn ook goed! Je hoeft dan niet met vloeistoffen te werken, alles blijft droog.
Je kunt een verbinding soms ook in een warme electrische oven leggen, op 70 graden, dan wordt de lijm ook zacht, zonder dat er iets verbrandt. Of ben ik nou ècht een barbaar aan het worden? Met messen en vloeistoffen wordt het er ook niet altijd beter op..."
Ik denk eerder dat door de warmte de lijm minder visceus wordt c.q. is en daardoor ook beter de eventuele oneffenheden in een 'vlak' oppervlak bereikt. Als de poriën zich zouden openen bij opnemen van warmte, dan zouden diezelfde poriën bij afkoelen zich toch ook weer sluiten zou ik denken. Het netto resultaat is dan nihil.liuwe zei:Ja, je moet een plek niet te lang verwarmen met een brander, maar ingesteld met een temperatuur van zo'n 80 graden speelt dat probleem niet of nauwelijks.
Ik heb wel eens gelezen dat het voorverwarmen van het hout de houtporiën open deed staan, waardoor er lijm in kon lopen, met als gevolg een sterkere verbinding. En inderdaad, de lijm blijft langer vloeibaar. Dat bros-worden van verwarmde lijm wist ik niet. Dit forum is toch wel erg leerzaam! Bedankt, Frits!
Bij afkoeling zal, zo lang de lijm zich nog in de vloeibare fase bevindt, deze door de zich vernauwende poriën eruit geperst worden. Het proces komt tot staande (in evenwicht) wanneer de viscositeit te hoog wordt voor de uitdrijvende kracht. Maar ik denk, dat het niet zo'n vaart zal lopen, want wanneer de lijm te ver zal zijn afgekoeld kun je er ook niet meer mee lijmen. Dus de poriën zullen waarschijnlijk dan toch zijn voorzien van lijm, zodat Liuwe wel eens gelijk zou kunnen hebben!liuwe zei:Dat is niet helemaal waar, Frits: als houtporiën bij verwarming wat open gaan, kunnen ze, doordat ze gevuld worden met lijmdeeltjes, niet meer helemaal dicht. De lijm in de poriën vormt een geheel met de rest van de lijm. Misschien kun je ook zeggen dat het te lijmen oppervlakte iets wordt vergroot doordat de poriën wat open staan, te vergelijken met het opruwen van een oppervlak om een lijmverbinding steviger te maken.
Nou ja, ik geef ook maar door wat mij eens is verteld door een professionele houtbewerker. Misschien berust alles op verbeelding en dan past het goed bij vioolbouw, ook daarbij is nog al eens sprake van verbeelding/veronderstelling.