Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het antwoord op die vraag staat eigenlijk al beschreven in mijn vorige reactie.Deano zei:(.....) Wat ik me afvraag... die droge lucht... hoe slecht is dat voor de viool zelf?
Lijdt de viool daaronder?
Als hout aan het krimpen slaat, kun je voor verrassingen komen te staan. Dan kun je te maken krijgen met flinke krimpscheuren en dan hangt het van de plek af of het een ingrijpende reparatie wordt.
Een paar stemsleutels die losschieten is nog wel te overzien en eenvoudig te verhelpen.
Je merkt op dat het instrument wat slechter klinkt bij een lagere luchtvochtigheid en dat is wel aardig dat je dat noemt. Veel bouwers stemmen de bladen op elkaar af bij een normale RH en temperatuur. Die afstemming is dan de meest optimale onder die condities. Als dan de condities niet meer optimaal zijn voor die bladen zal het instrument anders gaan klinken, dat kan slechter of beter zijn. Meestal is de term 'anders' meer op zijn plaats want: wat is beter of slechter? Je raakt gewend aan je instrument en alles wat daar dan van afwijkt wordt vaak als slechter beoordeeld, maar is het dat ook?
Het probleem bij jou is Tobas, dat het verschil tussen werkelijkheid en fictie steeds sterker vervaagd. En als je dan fictie op het serieuze forum zet, heb je het voor elkaar. Ik zou zeggen haal onzin af van het serieuze forum, omdat bezoekers die jou niet kennen dit gaan toepassen met alle gevolgen van dien.Nu hoor ik de heer Frits met zijn scherpe opmerkingsgave zeggen, "en je deed toch natte watjes in het schroevenkastje van je viool?" Nee heer Frits dat heb ik natuurlijk nooit gedaan, de grootste gek begrijpt toch wel dat je dat niet doet. Je moet wel ernst van luim kunnen onderscheiden waarde vriend.