Best begrijpelijk dat men aanhikt tegen 8,65 verzendkosten voor een harsblokje van een tientje of minder, maar echt anders kan het niet:
- na ruim 20 jaar ervaring met het verzenden van vioolattributen door heel de wereld is een van de wijze lessen dat je een blokje hars (dat meestal sowieso niet door een brievenbus past) niet in een enveloppe moet verzenden, maar als een goed ingepakt pakketje. Neem van mij aan dat ik het geprobeerd heb met kleine blokjes hars in een bubbelenveloppe die nog net aan de PosNL brievenbusnormen voldoet: steevast volgt een telefoontje dat het blokje de reis niet heeft overleefd. Dat kost tijd en geld, dus ik zou wel gek zijn wanneer ik dat nogmaals probeerde. Gelukkig gaat de verzending van snaren (de meeste) schoudersteunen en allerlei andere kleine zaken per uiterst goedkope briefpost heel goed.
- ook op jarenlange ervaring gebaseerd: gewone pakketten raken af en toe weg en aangetekende nooit. Bovendien zijn aangetekende verzekerd. Dat scheelt ook weer tijd en geld wanneer het onverhoopt toch misgaat.
- Het verzendtarief dat ik bereken voor pakketten binnen NL (8,65) is opgebouwd uit het DPD tarief aangetekend, kosten voor verpakking (doosje en plakband) kosten voor de iDealbetaling en BTW (21%), die zoals alle ondernemers weten moet worden afgedragen aan 's Rijks Schatkist wanneer verzending als dienst wordt aangeboden.
- Ondernemers die kunnen rekenen weten ook dat een gewoon pakket bij PostNL 6,75 kost, een aangetekend pakket 8,05 en dat de betreffende waarden excl. btw zijn. Mij zou een Post.NL aangetekend 9,74 kosten, nog zonder de iDealkosten en de verpakking.
8,65 is dan nog niet zo'n gek bedrag, waar je -dacht ik- niet al te ver voor kan omfietsen/omrijden. Wie een vioolbouwer om de hoek heeft wonen met een mooie sortering hars boft in dit geval, maar dat geldt ook voor vele andere gevallen!
Overigens staat in mijn webwinkel bij elk blokje hars afzonderlijk uitgelegd dat het per pakket wordt verzonden met een verwijzing naar de reden waarom. Slimme klanten begrijpen dat en trekken hun conclusies en bestellen ofwel pakken de fiets, maar helaas zijn er ook zeurpieten die desondanks per mail of telefoon gaan zeuren waarom het niet in een enveloppe kan en waarom het zo duur moet.
Ik kan in het vervolg volstaan met een link naar dit forumonderwerp hoop ik.
Tot slot, ondanks de in verhouding hoge verzendkosten is hars in mijn webwinkel een heel veel besteld produkt!