Nootje,
Natuurlijk een heel warm welkom op “ons” forum.
Naarmate je hier wat langer zal rondhangen zul je merken dat al die vioolgekken, om het zo maar even te noemen een soort familie zijn. Vreugde, verdriet, plezier en zorgen en voor een deel bouwen, vioolbouw. Af en toe zitten we elkaar in de haren, maar we hebben een leuke groep vioolgekken bij elkaar gekregen, beter bekend als violistenweb.
Wat leuk dat je juist de viool hebt uitverkoren tot het instrument dat je wilt leren bespelen. Bedenk echter wel dat je niet alleen de koningin der muziek instrumenten hebt gekozen maar ook een van de moeilijkste maar ook een van de mooiste instrumenten hebt gekozen.
Laat Frits maar lekker makkelijk doen, hij is op jonge leeftijd met de viool begonnen en heeft makkelijk praten.
Nee een viool is niet het makkelijkste instrument om te leren, geen fretten die de noot voor je afbakenen, je moet de noot zelf op de toets weten te vinden. Ben je echter in de ban van dit prachtige instrument en neem je de moeite om het te leren dan kun je als je wilt een mooi stukje muziek leren spelen. Liedjes, het Wilhelmus, mee spelen met een bekend liedje, gewoon zitten strijken en een etude spelen of mee spelen.
Je zal merken dat er allerhande termen zijn voor weet ik veel wat soorten muziek. Je moet de toonladders leren, de verschillende manieren waarop je een snaar kan aanstrijken. Eigenlijk te veel om 1,2,3 op te noemen.
Van mijn kant eigenlijk een heel belangrijke tip:
Koop voorlopig geen instrument maar huur er een, voor een paar euro heb je een mooi instrument, een echte viool, bij een echte vioolbouwer.
Een studieviool, een goed instrument, geen rommel. Gewoon een mooie viool.
En dan het studeren, gewoon doen.
Afhankelijk van waar je woont hebben we natuurlijk wel wat adressen voor een leraar of lerares, denk ik.
Zelf heb ik ruim twee jaar privé les gehad, speel door omstandigheden al een paar maanden niet en volg dus ook geen lessen maar hoop het binnenkort weer op te pakken. Ik mis het studeren best, maar kom er gewoonweg niet aan toe. Te druk.
Oh ja, denk niet dat 28 jaar te oud is om te beginnen met een viool, ik was pas 46 toen ik de draad weer op pakte.
Remi
Aanrommelen, niet doen, gewoon les nemen!