Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is mij duidelijk, bedankt voor de informatie BertOm het blad op zijn plek te houden tijdens bewerkingen en het lijmen op de krans. Je kunt het zichtbaar doen (door het blad heen en ook onzichbaar (half in de bladdikte.) Tijdens de bouw een metalen pen en die later, als het instrument gesloten is, vervangen door een houten pennetje is een methode die ik ook wel heb toegepast. Je kunt dan nog kiezen voor een zichbare variant (b.v. ebbenhout) of een minder zichbare (esdoorn)
Dat kan de bedoeling ook niet zijn, uit het midden vind ik geen gezicht. Dan zou het zoals Bert aangeeft half in het blad en uit het midden, zodat je het aan de buitenkant niet ziet!! Even een overweging waard met deze informatie FritsIk zie het nut niet van deze pinnen. Heb ze ook nooit toegepast. Wanneer je een paar markeringen aanbrengt kun je de bladen exact positioneren. Er zijn bovendien genoeg plaatsen die je leiden tot het in juiste positie brengen voor het verlijmen van de delen.
Het is denk ik ook van belang wáár die pinnen worden geplaatst. Gebeurt dat op of in de directe plaats van de centrale lijmnaad, dan is de kans op het ontstaan van een scheur niet denkbeeldig wanneer met de lakfase wordt begonnen. De pin kan dan gaan zwellen omdat het materiaal opneemt. De mate waarin dat gebeurt hangt uiteraard ook weer af van het toegepaste materiaal waaruit de pin bestaat. Ik zou daarom de locatiepin niet aanbrengen in de lijmnaad.
Dat scheelt weer tijd FritsIk hoef niets te overwegen wanneer ik die locatiepinnen niet toepas.![]()