Hoi ik heb weer een vraag!!

Nee, juist niet!

Nee, dat moet juist niet! Zie mijn eerdere reactie

Bekijk bijlage 7841

Wanneer de dikte van de inleg kleiner is dan de dikte van de mesjes tegen elkaar, dan is de dikte van ieder mesje te groot!
Op zich is dit geen ramp en simpel op te lossen door slechts één mesje te monteren, rekening houdend met wat de buitenkant wordt van de inleg. Aan die kant moet dan de vlakke kant van het mesjes komen. Bedenk ook dat dit mes (of messen) enkel bedoeld is een inkerving te maken om de positie vast te leggen. De daarop volgende handeling is dan om per insnede met een super scherp mesje die lijn te volgen en steeds dieper te snijden. Na verloop van tijd wordt het dan tijd wat materiaal weg te steken om te zien hoe diep de kerf is. De diepte over de gehele linie van de inleg controleren en zonodig corrigeren.
Ja, dat is prima!

:thumbsup::thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt met deze methode ook een "voellermaat" gebruiken.

Gekheid, neem je tool en plaats tussen de mesjes een stukje van de inleg die je gaat gebruiken.
De vlakke kant van de mesjes is de binnenkant, naar elkaar toe, dus de buitenkanten van de mesjes zijn de te slijpen kanten.
Tussen de mesjes zit je inleg, sluit deze goed op en oefen a.u.b op wat proefhout, ook met rondingen en bochten, houd rekening met de houtnerf (er nooit tegen in snijden)
Met je inleg tussen de mesjes kun je het gootje markeren, niet te diep gaan.
Bedenk wel dat straks de (huiden) lijm ook het een en ander gaat opvullen. Niet te diep markeren anders krijg je en V-groef.
B.T.W. Ook een routerbit (dremmel) buiten schot laten.... tenzij je er een meester mee bent.
Bedankt voor jou methode Remi. Het lijkt mij zoals Frits aangeeft dat de vlakke kanten buiten moeten. Mijn beiteltjes zijn 1mm dik. Dan kom ik uit op een groef van 2mm. Als je zo'n type purfling cutter die ik heb gekocht op de website bekijkt zou je denken, ik zie twee beitels en de tussenmaat is de breedte van een inleg bandje. Niet dus!!
Nou ja dan maar in tweeën dan. Dit alles nog liever dan het machinaal te doen :):)

Frits,
Hoe dik zijn de bladen van de mesjes? die van mij zijn 1,4 mm dik. Als ik ze gebruik op jou methode (outdside-inn) kom ik zelf op een bijna 3 mm brede gleuf.
Met mijn methode (inside out), de inleg tussen de mesjes, om te markeren" lijkt mij betrouwbaarder.
Hoe dun zijn jouw mesjes dan wel niet?

B.t.w. Frits... ik hoef jou niet te vertellen hoe je een viool moet/hoort te bouwen, wil er graag van leren en af en toe wat kunnen bijdragen.
Inmiddels zit ik hier weer met een micrometer, de mesjes en probeer er wat logica in te vinden.
Ik kan ze niet ter plekke meten, want ik zit niet op m'n plek. Maar er zijn ook bouwers die scalpelmesjes (Stanley) gebruiken:

Lamaperricavarelamafilettatore2.thumb.jpg.8f829cc9bbbd3b74b368b2c0a61c3d30.jpg

Die mesjes zijn volgens mij 0.6mm dik.
Dit soort mesjes vereist wel een goede ondersteuning van de juiste dikte. En daar komt jouw suggestie om een set voelermaten aan te schaffen goed van pas! Kost nog geen €7,= en je hebt volop keuze in de gewenste dikte. Misschien valt een scalpelmesje wel dusdanig te slijpen dat 'ie precies past in de Ibex houder? Van belang is dat de mesjes goed ondersteund worden tot zo ver als mogelijk is. Doe je dat niet, dan gaan ze hun eigen spoor volgen, hetgeen dan zeker gebeurt bij het insnijden van de Fichte, want de nerf is een dwingeland.

Laatst bewerkt:
Ik kan ze niet ter plekke meten, want ik zit niet op m'n plek. Maar er zijn ook bouwers die scalpelmesjes (Stanley) gebruiken:

Dit soort mesjes vereist wel een goede ondersteuning van de juiste dikte. En daar komt jouw suggestie om een set voelermaten aan te schaffen goed van pas! Kost nog geen €7,= en je hebt volop keuze in de gewenste dikte. Misschien valt een scalpelmesje wel dusdanig te slijpen dat 'ie precies past in de Ibex houder? Van belang is dat de mesjes goed ondersteund worden tot zo ver als mogelijk is. Doe je dat niet, dan gaan ze hun eigen spoor volgen, hetgeen dan zeker gebeurt bij het insnijden van de Fichte, want de nerf is een dwingeland.
Ik heb alles nog even aandachtig doorgelezen en vind dat idee van Remi met die voelermaten nog zo gek niet !!
Nu zal ik als eerste even inlegband bestellen om eerst even te gaan oefenen. Waar kan ik dit het beste bestellen?

Is het dan niet een goed idee om bij het Fichte toch maar 1 mesje per keer te gebruiken om minder weerstand te creëren Frits ?

(.....) Nu zal ik als eerste even inlegband bestellen om eerst even te gaan oefenen. Waar kan ik dit het beste bestellen?
De beste inleg maakt Karin Rost! Ze zijn erg goed buigzaam zonder te breken. De inleg van ProArte is daarom rommel: breekt bij het minste of geringste. Bij Karin is de inleg per stuk (lengte 80 cm) te bestellen. Download daartoe de catalogus en de prijslijst en bestudeer welke uitvoering gewenst is. Er zit ook enige variatie in de dikte en samenstelling van de drie verschillende delen.

Is het dan niet een goed idee om bij het Fichte toch maar 1 mesje per keer te gebruiken om minder weerstand te creëren Frits ?
Het gaat niet om de weerstand bij Fichte, want die is te verwaarlozen, maar om de nerf die een eigen wil schijnt te hebben. Daarom is het oppassen geblazen om te voorkomen dat het (de) mesje(s) een andere kant op gaat(n) dan gewenst is.
Ik heb geen ervaring bij toepassing van slechts een enkel mesje.

Het gaat niet om de weerstand bij Fichte, want die is te verwaarlozen, maar om de nerf die een eigen wil schijnt te hebben. Daarom is het oppassen geblazen om te voorkomen dat het (de) mesje(s) een andere kant op gaat(n) dan gewenst is.
Ik heb geen ervaring bij toepassing van slechts een enkel mesje.
Oké oppassen geblazen dus!! eerst maar even flink oefenen op hout wat over blijft. Ben alvast heel blij met jullie informatie :):)

De beste inleg maakt Karin Rost! Ze zijn erg goed buigzaam zonder te breken. De inleg van ProArte is daarom rommel: breekt bij het minste of geringste. Bij Karin is de inleg per stuk (lengte 80 cm) te bestellen. Download daartoe de catalogus en de prijslijst en bestudeer welke uitvoering gewenst is. Er zit ook enige variatie in de dikte en samenstelling van de drie verschillende delen.
Mijn dank Frits.

Diverse van deze extreem scherpe mesjes worden door "Swan-Morton" gemaakt, je hebt ze zelfs steriel

Terug
Naar boven