Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In mijn vorige huis zaten gaatjes van houtworm in de vloerdelen van de zolder. Voor de zekerheid smeerde ik de planken ieder jaar in met petroleum. Nieuw zaagsel kwam er dan ook nooit bij, houtwormen maar ook de torretjes hebben een hekel aan petroleum. Je kan zoiets alleen op zolder doen of in een kast die je niet gebruikt want in de kamer stinkt zoiets natuurlijk teveel. In mijn violen heb ik ook in dat vorige huis nooit houtworm gehad.Moet je je dan zorgen gaan maken om je strijkinstrumenten?
Gewoon een fictief onderwerp hoor, we hebben nog geen worm hier gezien. Wel heel veel gaatjes en zaagsel op zolder. Maar nog geen levend bewijs van daadwerkelijk houtworm.....![]()
Dank je voor de tip! Het is bij ons op zolder, dus dat kan ik zeker doen!In mijn vorige huis zaten gaatjes van houtworm in de vloerdelen van de zolder. Voor de zekerheid smeerde ik de planken ieder jaar in met petroleum. Nieuw zaagsel kwam er dan ook nooit bij, houtwormen maar ook de torretjes hebben een hekel aan petroleum. Je kan zoiets alleen op zolder doen of in een kast die je niet gebruikt want in de kamer stinkt zoiets natuurlijk teveel. In mijn violen heb ik ook in dat vorige huis nooit houtworm gehad.
Ja de houtwormen die uit het hout zijn gekropen. Heel gezond zitten vol eiwitten.Irene kookt voortaan buiten.![]()
Ik kook nooit op zolder. Ik snap niet hoe je op dat idee komt. Ik kook ook geen houtwormen. Ben vegetariër.Irene kookt voortaan buiten.![]()
Ik ben geen vegetariër maar ik kook ook geen houtwormen.Ik kook nooit op zolder. Ik snap niet hoe je op dat idee komt. Ik kook ook geen houtwormen. Ben vegetariër.
Hoe de houtwormen binnen zijn gekomen, geen idee eigenlijk.....
Owja. Daar zeg je iets.....Ik zou me eerder zorgen maken om mijn huis....
Ja, dat is ook wat ik vaak lees. Daarbij is een vochtige omgeving een prima omstandigheid voor die beestjes om actief te zijn c.q. worden. Maar ja, dan moet je de viool al in een vochtige kelder hebben liggen en wie doet dat nou?Zonder gekheid: ik heb weleens gehoord dat houtwormen nooit in instrumenten komen, die regelmatig bespeeld worden omdat ze waarschijnlijk niet van die trillingen houden. Klopt dat Frits? (.....)

NeeZonder gekheid: ik heb weleens gehoord dat houtwormen nooit in instrumenten komen, die regelmatig bespeeld worden omdat ze waarschijnlijk niet van die trillingen houden. Klopt dat Frits?
In dat geval een extra argument om je viool niet op zolder te leggen, maar regelmatig te bespelen. Maar daar heb jij geen houtworm voor nodig!
Au.....Ja, dat is ook wat ik vaak lees. Daarbij is een vochtige omgeving een prima omstandigheid voor die beestjes om actief te zijn c.q. worden. Maar ja, dan moet je de viool al in een vochtige kelder hebben liggen en wie doet dat nou?
Onlangs kreeg ik een viool in handen die ook behept was met wormgaten. Zelfs de toets moest er aan geloven. Meest opvallend was dat bij het vernieuwen van de zangbalk en het dunner maken van het bovenblad de wormgangen zichtbaar kwamen. In het veel hardere esdoorn (achterblad) zaten geen wormgaten, dat is blijkbaar te hard voor die beestjes. Ik heb er wat foto's van:
Bekijk bijlage 2879 Bekijk bijlage 2880
Ik weet niet waar deze gelegen heeft, kreeg 'em in handen gedrukt. Geen geschiedenis er bij.Au.....
Deze viool lag ergens op een zolder?