Ik wil toch even dit forum onderwerp recapituleren, ik weet wel, geen ouwe koeien enzo maar ik moet het even kwijt.
Het idee om een viool te bouwen speelde al heel lang bij mij, ik had er goed over nagedacht, mezelf meerder malen afgevraagd of ik het wel zou kunnen, etc...
Mijn houtbewerkings ervaring was namelijk niks, om een vraag van Liuwe te beantwoorden "heb je wel eens een guts gehanteerd?", nou nee dus.
Het was mijn beslissing om het te doen, mijn gok, mijn risico.
Ik had mezelf goed ingelezen (Johnson & Courtnall (geweldig boek!)) en een planning gemaakt, een stappenplan zodat ik niet al het gereedschap en materiaal in één keer zou hoeven kopen en zodat ik er op ieder moment mee zou kunnen stoppen mocht het niet lukken, met dan een klein financieel verlies.
En toen kwam ik hier, omdat ik adressen nodig had om de spullen aan te schaffen.
Ik had de bedoeling om hier dan regelmatig terug te komen, met vragen, updates, etc...
Het liep echter anders, in het kort kwam het er op neer dat ik eerst maar eens een konijnenhok zou moeten maken, of een Ikea ladenkastje.
De bijdrage van Remi (#16) omschrijft prima wat ik daarvan dacht.
Nou heb ik een gladde rug, dus maken jullie je geen zorgen
Ik had er niet op terug hoeven komen, het heeft geen trauma bij me achtergelaten, maar ik vrees dat het andere nieuwkomers kan afschrikken.
Daarom, om positief te eindigen, nog 2 uitspraken van Liuwe waar ik op wil reageren;
bijdrage #13: "... Ik krijg soms de indruk van mensen op dit forum dat men dat vioolbouwen er wel even bij doet, of wil doen ..."
Ja inderdaad, fantastische hobby om er bij te doen.
bijdrage #19: "... Wie tegenwoordig bedenkt een viool te willen bouwen, moet werkelijk wel een grote vaardigheid bezitten in het houtbewerken ..."
Onzin, zo moeilijk is het helemaal niet, ik vond het eigenlijk gewoon makkelijk.
Ik weet dat m'n viool niet perfect is, so what? het is een bespeelbaar instrument, nummer 2 wordt beter, nummer 3 nog beter.
Kortom; wie het wil, eerst goed nadenken en dan gewoon doen!