Ik vind het nabouwen tot in alle details en op de tiende mm nauwkeurig een topprestatie. Voeg daar dan ook nog bij dat de lak oud gemaakt dient te worden en dan heb je een volledige kopie. Voor dat oud maken of ‘antiqueren’, is een hele techniek nodig die ik niet beheers en ook niet zou willen beheersen. Er zijn bouwers die deze techniek zo goed beheersen, dat je niet altijd meer weet of het een echt oud instrument is of een oud gemaakte.liuwe zei:Een kunstmatig oud gemaakt instrument is een vorm van kitsch die we blijkbaar mooi vinden, omdat die oude Italianen er ook zo uitzien. (.....)
Ook vind ik, dat je aan een hedendaags gebouwd instrument best mag zien dat alles fris en nieuw is. Hoeft niet kunstmatig oud lijkend gemaakt te worden, neigt een beetje naar bedrog. En dan kom ik in de buurt van de opmerking van Liuwe, want kitsch is eigenlijk ook bedrog alleen zie je het vaak meteen.
Dan kun je alles kopiëren, maar bij het kopiëren van de klank laten velen het afweten. Dat kan ook niet anders, want het te kopiëren instrument heeft hout wat je niet kunt kopiëren in eigenschappen. Ik beweer daarom, dat ieder exact gekopiëerd instrument nooit een klankkopie is, en dat ook niet kan worden. Wil je het instrument optimaal laten klinken, dan moet je kennis van zaken hebben en de dikteverdelingen en welvingen uitvoeren naar beste kunnen en weten en dan is het geen kopie meer!