Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Sinding is (ook) voor mij een vrijwel onbekende componist. (afgezien van het bekende Frühlingsrauschen Op.32 No.3 voor piano solo)Alexander zei:Interessante vioolconcerten zijn van:
............ Christian Sinding ....................
Er is al meteen een voorproefje van te horen via iemands upload op Youtube:Alexander zei:Een interessant vioolconcert is het Vioolconcert Op. 47 van Louis Gruenberg uit 1944. De beste uitvoering van dit concert is van Heifetz, in wiens opdracht het ook geschreven is.
Vanzelfsprekend mee eens! Ook al is het vaste vioolreperoire ook geweldig, er is daarnaast zoveel méér te beleven aan oude en nieuwe muziek.Alexander zei:Voor mij staat dit concert op dezelfde hoogte als dat van Walton en van mij mag dit weleens op een programma staan in Nederland in plaats van het plat gespeelde ijzeren vioolrepertoire, dat je ieder jaar weer hoort.
Voor de pianoconcerten van Rachmaninof vind ik dat je deels wel gelijk hebt maar ik moet vervolgens het begrip "Hollywood" wel heel erg gaan oprekken om dat ook van toepassing te verklaren op een werk als bijvoorbeeld diens 2e symfonie (overigens één van mijn favoriete symfonische stukken).Alexander zei:Hollywood is daarmee duidelijk aanwezig in dit concert, maar dat vind ik ook van de pianoconcerten van Rachmaninof.
Tegenwoordig staat de opnametechniek gelukkig steeds meer in dienst van de speler(s). Het subtiel afgewerkte resultaat wordt desnoods met knip en plakwerk afgedwongen.Alexander zei:In 1959 heeft Heifetz Gruenberg weer op de plaat gezet. Met hetzelfde orkest (het Boston Symphonie Orkest) maar nu met een andere dirigent, Charles Münch. Die opname is nog beter en niet alleen omdat hij in stereo is.
Die kan je op RCA vinden.Ferrie zei:Is de opname van Gruenberg uit 1959 nog ergens beschikbaar?
Gelukkig was Taneyev daar wel in thuis. Taneyev was de opvolger van zijn leraar Tsjaikovski als professor voor harmonie en compositie en was een liefhebber van polyfonie. In zijn werken komen contrapuntische technieken heel veel voor.Carl zei:Zoals trouwens die hele Taneyev een meer dan bijzonder geval was. Waarschijnlijk was er niemand in zijn tijd meer thuis in de Renaissance muziek en de regels van het contrapunt, en dat gecombineerd met een geheel eigen 19e eeuwse stijl (waarin nauwelijks Russische invloeden zijn te horen) levert de meest wonderbaarlijke muziek op.
Luister bijvoorbeeld eens naar zijn Kwintet in g op.30, en dan het Largo daaruit; een Passacaglia op een dalend motief (begint na de 'granieten' openingsmaten), en dan hoor je Bach door de 19e eeuw wandelen....
Waarmee we min of meer hetzelfde zeggen in iets andere bewoordingen, toch?Alexander zei:Gelukkig was Taneyev daar wel in thuis. Taneyev was de opvolger van zijn leraar Tsjaikovski als professor voor harmonie en compositie en was een liefhebber van polyfonie. In zijn werken komen contrapuntische technieken heel veel voor.Carl zei:Zoals trouwens die hele Taneyev een meer dan bijzonder geval was. Waarschijnlijk was er niemand in zijn tijd meer thuis in de Renaissance muziek en de regels van het contrapunt
Hij was ook een kenner van de polyfone vocale muziek van de Nederlandse School uit de 15de en 16de eeuw.