Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik dacht eigenlijk dat het te maken had met de lengte van de bespeler. Maar dat is dus niet het geval begrijp ik.Lange endpin, #31, komt bij haar wel natuurlijk over. De latere Rostropovitz deed dat ook. Er wordt dan meer gebruik gemaakt van gewicht van de arm.
Toch vind ik kortere pin, verticalere cello, fijner en mooier. Zoals vroeger bij Janos Starker en Casals.
Jeroen den Herder zag ik jaren lang met heel lange pin en wat meer liggende cello. Nu is dat anders, weer wat meer verticaal en kortere pin.
Al met al: stijlverschil en voorkeuren.
dat het te maken had met de lengte van de bespeler.
Kan ik mij even niets bij voorstellen hoe die dan wegzakt.dat de strijkstok minder gemakkelijk weg zakt?
Dan zal ik aan de hand van een tekening proberen aan te geven wat ik bedoel. Het laat zich overigens prima berekenen door een beetje Natuurkunde er op los te laten, maar ik denk dat het zo ver niet eens hoeft te komen.Kan ik mij even niets bij voorstellen hoe die dan wegzakt.(.....)
Het is bevorderlijk om met het gewicht van de arm te spelen, maar juist niet om snel met kleine streekjes wat te doen, daar is de barokhouding met de cello bijna verticaal, geen pin en de hand niet aan het einde van de strijkstok bij de slof maar juist wat dichter bij het zwaartepunt weer fijner voor. Wel veel minder volume daardoor...
minder kans dat de begeleiding te veel overstemt..
zeker! Maar er zijn meer verschillen... Vertelde het verhaal niet helemaal goed, de cello rust eerder op de kuiten dan tussen de knieën. De vioolbouwers op de site kunnen je het wat preciezer vertellen denk ik....Zijn barokcello's kleiner?
Dat is inderdaad ook zo als ik op die kleine cello's van mijn kinderen speel, maar die zijn nog wel een heel stuk kleiner dan een barokcello...de cello rust eerder op de kuiten dan tussen de knieën