Ik denk wel dat we in Europa genoeg hout hebben om als klankhout te gebruiken. Ik heb nog nergens gezien dat de leverancier volledig is uitverkocht. Wat je wel regelmatig ziet is dat de keuze bij met name fraai gevlamd esdoorn snel leidt tot 'sold out' en dat betekent uitverkocht. Dat zijn dan ook meestal de duurste stukken hout, omdat die leverancier ook niet gek is. Dan zul je het met een tweede keus moeten doen of helemaal niets kopen en wachten. Dan heb je ook nog de mogelijkheid hout te kiezen naar ouderdom: hou ouder hoe duurder en dat is big business want de houthandelaar hoeft niets anders te doen dan geduld hebben. De prijs van zo'n eerste keus stuk fraai gevlamd esdoorn gekapt in Slowakije, kan al gauw oplopen tot €130,= - €160,= (voor viool, want bij cello loopt de prijs al gauw op tot een vier- of vijfvoud daarvan. Bij contrabas: vaak niet te krijgen.)
Bij de bovenbladen eigenlijk hetzelfde: de mooiste stukken hebben de hoogste prijs. Een 1e kwaliteit stuk gespleten 'Fichte' voor €80 - €120,= gekapt in Zwitserland op de juiste hoogte: 1500 m. Dan ook nog de ribben en een halsblok en daar zit je met het feit dat bij een prachtig gevlamd achterblad toch ook een prachtig gevlamde hals/krul hoort en dat heeft weer een hogere kostprijs. Dan allerlei kleinere onderdelen zoals lijmrandjes, stemsleutels, staartstuk, kinstuk, lak en dergelijke kom je toch al gauw op een basisprijs van om en nabij de €650,= misschien ook wel €750,=
Je kunt natuurlijk wel een prijs bedingen bij afname van grotere aantallen klankhout, maar dan heb je wel een forse investering te doen. Sommige bouwers hebben dat en kunnen 40 jaar vooruit, bij leven en welzijn dan natuurlijk. Voordat een stuk hout dan aan de beurt is, is het tevens weer wat verder gedroogd.
Hoe dat in China zit met de houtvoorraad weet ik niet. Maar het is een behoorlijk groot land met ook veel bos waardoor ook daar massale houtkap en dus ontbossing plaats vindt. Mij is echter niet bekend om welke houtsoorten het dan gaat, maar ik vermoed ook timmerhout. Ik weet wel dat de Chinese vioolbouwcentra hout uit Nepal importeren, maar niet welke houtsoort dat dan is. Ook in Nepal heeft men te maken met massale houtkap van vooral tropische houtsoorten.
Bij de strijkstokkenmakers was het jaren geleden al (circa 1980) zaak een grote voorraad Pernambuko aan te leggen want dat zou spoedig verboden worden te exporteren en te kappen. Vandaar misschien dat het nu Brasil hout is?