Elman
♫ ♪
Ivry Gitlis werd geboren op 22 augustus 1922 in Haifa, Israel, uit Russische ouders. Hij kreeg zijn eerste vioollessen op de leeftijd van vijf jaar en gaf zijn eerste concert op zijn tiende. Toen de violist Bronislav Huberman hem hoorde spelen stuurde hij hem naar het conservatorium van Parijs waar hij op zijn 13e een eerste prijs won. Hij studeerde bij George Eneso en Jacques Thibaud. In 1939, toen de tweede wereld oorlog uitbrak, ging hij naar Engeland (werkte daar in een munitiefabriek. Speelde later voor soldaten). In 1951 maakte hij zijn debuut in parijs. In de jaren 60 heeft hij zich daar definitief gevestigd en woont daar nog steeds.
De Nederlandse violist Jeroen de Groot zegt over hem: Mijn buitenlandse vioolleraren zijn heel bepalend voor me geweest. Ivry Gitlis is één van de grootste viooltalenten die ik ken. Hij speelt verschrikkelijk goed en mooi en hij speelt nog steeds. Het is een extreem soort vioolspel, heel vrij en los van de materie.
Deze intrigerende Nederlandse documentaire kan ik zeer zeker aanbevelen (hoe sla ik dat op op mn computer?). Wat een bijzondere man. De hereniging met zijn Stradivarius nadat Gitlis 2 maanden in het ziekenhuis heeft gelegen is ontroerend.
http://cultuurgids.avro.nl/front/detailkunstuur.html?item=d2faa9581544a4b1f90e7cb4379ed2a9
Van Ivry Gitlis is op youtube het nodige te vinden. Waaronder de documentaire Ivry Gitlis, Die violine ohne Grenze:
&feature=youtube_gdata
Meerendeel op youtube is afkomstig van deze dvd:
Mijn relatie met Gitlis is enigszins bijzonder. Enkele jaren geleden als ik alle beroemde violisten opnoemde (en dat waren er wat) kwam Gitlis in dat rijtje niet voor. Eenvoudigweg omdat ik nog nooit van hem gehoord had. Kwam hem voor het eerst tegen op de dvd L ‘Art du violine waarin hij commentaar geeft op de oudere generatie violisten. Weet nog dat ik toen dacht 'waarom nemen ze zo'n onbekende violist?'.
Soms vind ik wat Gitlis doet mooi. Vaker weet ik niet wat ik er mee moet. In een ander topic schreeft ik over hem:
De Nederlandse violist Jeroen de Groot zegt over hem: Mijn buitenlandse vioolleraren zijn heel bepalend voor me geweest. Ivry Gitlis is één van de grootste viooltalenten die ik ken. Hij speelt verschrikkelijk goed en mooi en hij speelt nog steeds. Het is een extreem soort vioolspel, heel vrij en los van de materie.
Deze intrigerende Nederlandse documentaire kan ik zeer zeker aanbevelen (hoe sla ik dat op op mn computer?). Wat een bijzondere man. De hereniging met zijn Stradivarius nadat Gitlis 2 maanden in het ziekenhuis heeft gelegen is ontroerend.
http://cultuurgids.avro.nl/front/detailkunstuur.html?item=d2faa9581544a4b1f90e7cb4379ed2a9
Van Ivry Gitlis is op youtube het nodige te vinden. Waaronder de documentaire Ivry Gitlis, Die violine ohne Grenze:
Meerendeel op youtube is afkomstig van deze dvd:
Mijn relatie met Gitlis is enigszins bijzonder. Enkele jaren geleden als ik alle beroemde violisten opnoemde (en dat waren er wat) kwam Gitlis in dat rijtje niet voor. Eenvoudigweg omdat ik nog nooit van hem gehoord had. Kwam hem voor het eerst tegen op de dvd L ‘Art du violine waarin hij commentaar geeft op de oudere generatie violisten. Weet nog dat ik toen dacht 'waarom nemen ze zo'n onbekende violist?'.
Soms vind ik wat Gitlis doet mooi. Vaker weet ik niet wat ik er mee moet. In een ander topic schreeft ik over hem:
Het valt me op dat Gitlis altijd anders is dan de andere violisten. Ik vind hem de accenten altijd wat anders leggen. In mijn beleving speelt hij (bewust) wat ruwer. Bijvoorbeeld wat hij hier doet op 0:36 (en nog tich voorbeelden in datzelfde stuk, zo’n bruukse haal):
&feature=related
Ik weet niet hoe ik het duiden moet. Excentriek, ruw, bewust slordig, chaotisch? Iig anders dan al de anderen. Als je een stuk goed kent en je hoort het met Gitlis dan lijkt het wel of je naar een ander stuk zit te luisteren.
Vergelijk dit
maar eens met dit
&feature=fvw
Laatst bewerkt door een moderator: