Ik heb die Japanse zagen ook in de folder van de ALDI zien staan en Remi attendeerde me er al eerder op via een ander medium. Ik heb zelf een tweetal zaagjes met zeer fijne vertanding en een uiterst dun blad (0,5 mm):
Het zijn geen Japanse zaagjes, hetgeen wil zeggen dat het zagen plaatst vindt bij iedere
duwbeweging. Een Japanse zaag, zaagt bij iedere
trekbeweging. Dat lijkt ogenschijnlijk niets uit te maken, maar vergis u niet! Neem als voorbeeld eens het stuurmechanisme bij een auto: bij vooruit rijden is het effect van de stuurbeweging totaal anders dan bij achteruit rijden!
Een ‘gewone’ zaag heeft de tandjes in die richting staan, waar bij elke duw gezaagd wordt. Bij de Japanse trekzaag gaat dat juist in tegengestelde richting. Bij een ‘gewone’ zaag wil de zaag nog wel eens vastlopen, omdat het blad eigenlijk te dun is en min of meer zijn eigen weg gaat volgen bij een duwbeweging. Bij het trekken juist niet en volgt het blad als het ware de trekrichting, wat een groot voordeel is.
Bij de duwzagen zien de tandjes er zo uit (vergroting circa 10x):
Zij opgemerkt dat de onderste zaag niet meer de scherpste is. Dat komt omdat ik die ook het meest heb gebruikt, voornamelijk voor het zagen van ebbenhout. De zaagjes zijn in werkelijkheid veel breder dan de foto laat zien, dat komt omdat ik de twee verschillende zaagjes heb gecompileerd in één foto en daardoor is er een gedeelte vanaf gesneden (in de breedte).
Bij de ALDI zaag –ik heb zojuist even de winkel bezocht om het product te bestuderen

- gaat het om een Duits product met weliswaar twee zaagjes, maar één daarvan heeft de ‘normale’ zaagtechniek (duwen) en dan blijft er dus slechts eentje over die volgens de Japanse techniek gaat.
Maar na alles zo eens de revue te hebben laten passeren, bracht mij dat op het volgende idee wat bij een van mijn zaagjes toepasbaar is: wanneer ik het blad er op de 'verkeerde' manier in plaats, heb ik ook een Japanse zaag! Let wel, dat kan alleen maar omdat ik het blad kan omkeren en weer vastzetten met de schroeven. Zelfs bij de ALDI-zaag kan dat niet, omdat je die dan niet kunt vast zetten.
Mogelijk dat ik hiermee andere bouwers of gebruikers van fijne zaagjes een idee aan de hand heb gedaan?
Frits