John Lennon grootste componist aller tijden?
Jullie begrijpen dat ik een grapje maak. Maar het had gekund. Onlangs is J.K. Rowling uitgeroepen tot beste levende Britse schrijver(*). Niet Kazuo Ishiguro of Salman Rushdie of zelfs Harold Pinter liepen met de titel weg, maar wel de bedenkster van de Harry Potter-figuur.
Je kunt je afvragen wat de waarde is van dergelijke enquêtes. Ze vertellen duidelijk niet zozeer iets over de importantie van de schrijver (of musicus, componist, kunstenaar…), maar veeleer iets over zijn populariteit.
Onlangs nog heeft men in Belgenland Pater Damiaan als Grootste Belg Aller Tijden uitgeroepen. Mij niet gelaten, want Damiaan was iemand die zijn leven voor de anderen heeft opgeofferd en wel degelijk een Groot Man. Maar op de 14de plaats staat Kim Clijsters, de tennisster. En op 38 vind je Raymond Goethals de voetbaltrainer. Als je weet dat een illustere geest zoals Nobelprijswinnaar Fysiologie en Geneeskunde Christian de Duve maar op de 60ste plaats eindigt en op de 59ste plaats – dus voor de Duve - een knaap van 19 staat, Pascal Vyncke namelijk, wiens enige verdienste het was het SeniorenNet opgericht te hebben… dan stelt een mens zich wel vragen over het niveau van een dergelijke “wedstrijd”.
Je vraagt je af wat mensen bezielt om teeveepresentator Mark Uytterhoeven als Grootste Belg te verkiezen, of om rockzanger Arno naar de 34ste plaats te katapulteren en die andere rocker Tom Barman, toch nog met een 65ste plaats te vereren… Wij hebben nochtans Ernest Solvay, Leo Baekeland, Lieven Gevaert, Dodoens, Georges Pire, Victor Horta, Henry Van de Velde, César Franck, Orlandus Lassus en zovelen meer…
Dat een voetballer met meer stemmen wegloopt dan een met Nobel- en andere Prijzen overladen wetenschapper is ongetwijfeld een teken van deze tijd. Persoonlijk stemt mij dit triest…
En de Grootste Nederlander? Dat is natuurlijk Marco Borsato!
(*) Over dat “levende” even terzijde: in het land van Shakespeare is het natuurlijk een nutteloze zaak een enquête te houden over wie nu de grootste Britse schrijver onder de levenden én de doden is…