Al langere tijd had ik het gevoel dat de snaren van mijn altviool (39.5 cm) te hoog lagen, waardoor ik last van pijn en eeltvorming op de vingertoppen van mijn linker hand had. Mijn idee werd bevestigd door mijn viooldocent en het vergelijken met andere altviolen. Daarom heb ik de vioolbouwer gevraagd de kam te verlagen. Nadat dit gebeurd is, speelt mijn instrument fijner maar vind ik het geluid wel minder mooi. Met name de A snaar klinkt erg schel en ook de andere snaren hebben minder diepte. Mijn docent vind de kam aan de bovenkant (waar de snaren overheen lopen) behoorlijk dik: 3 mm bij een hoogte van 36 mm. Dit is de verklaren als de vioolbouwer de kam aan de bovenzijde heeft verlaagd zonder iets aan de dikte te doen.
Mijn vraag is of er een ideale dikte is van de kam, van boven af gemeten en / of verhouding tussen hoogte en dikte. Kan een te dikke kam de genoemde problemen verklaren? En is een kam ook dunner te maken of moet er dan een nieuwe kam worden gesneden?
groeten, Erik
Mijn vraag is of er een ideale dikte is van de kam, van boven af gemeten en / of verhouding tussen hoogte en dikte. Kan een te dikke kam de genoemde problemen verklaren? En is een kam ook dunner te maken of moet er dan een nieuwe kam worden gesneden?
groeten, Erik