Ik kreeg pasgeleden een oude, snaar & kamloze viool om op te leren vioolspelen. Ook hier was het loon van de vioolbouwer hoger dan de waarde van de viool. Ik heb daarom via internet twee kammen besteld (EUR 4,- p.st), ééntje om te oefenen en eentje voor echt, maar de 1e kam lukte direkt. Ik vond het erg leuk om te doen. Ik heb niets gesneden, maar zorgvuldig gevijld (vijl goed haaks op de kam houden), met een gewone halfronde houtvijl en een vlak klein 'sleutelvijltje'. De voetjes heb ik zo hol en schuin gevijld dat er geen licht meer onderdoor komt als de kam op het bovenblad staat. De hoogte & vorm van de kam was een kwestie van geduld. In het tipboekje viool & altviool stond de snaarhoogte bij het einde van de toets: op een stokje 3 en 4 mm afgetekent en dat kon ik rechtop naast de snaren houden. Ik heb oude snaren over de kam gespannen (het steeds los en vast draaien is slecht voor de snaren) en net zo lang gevijld tot de snaarhoogte goed leek te zijn. De onderlinge afstand van de snaren op de kam was een beetje gokken. Voor zover ik kan beoordelen is het wel geslaagd. Ik zou er niet aan durven beginnen bij een viool die oké is, maar als je al een oude, goed passende, maar ingesleten kam hebt kun je die misschien ook als voorbeeld gebruiken. Kun je overigens de groeven van een ingesleten kam niet opvullen?