Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Er zijn bouwers die een wachtlijst hebben: kun je twee jaar wachten tot je instrument af is en dan kost 'ie US$ 95.000,= (Stefan-Peter Greiner). Of een dergelijk instrument nou een stuk beter klinkt dan een minder gewilde c.q minder dure is maar de vraag! Soms worden het verzamelobjecten en dat drijft de prijs omhoog.wil je in opdracht laten bouwen of een tweedehandse viool van een Nederlandse bouwer kopen? onderling lijken me er ook grote verschillen te zijn... beginnend of gerenommeerd...
Denk ook maar aan de bekende anekdote van Menuhin. Een vrouw zei tegen hem na zijn spel, O wat klinkt uw viool toch mooi. Menuhin hield de viool bij zijn oor en zei, ik hoor niets.
Het is de bespeler die de klank maakt. Wat jaren geleden was er een soort proef, een amateur die niet onverdienstelijk viool speelde, streek op een goede viool. En een topviolist bespeelde een viool die echt was gemaakt van een sigarenkistje. Het geluid wat die topviolist uit zijn sigarenkistje haalde was stukken mooier dan van die ander.
Denk ook maar aan de bekende anekdote van Menuhin. Een vrouw zei tegen hem na zijn spel, O wat klinkt uw viool toch mooi. Menuhin hield de viool bij zijn oor en zei, ik hoor niets.
Klopt, maar tussen violen onderling als ik ze beluister via internet vind ik soms wel erg veel verschil zitten.
Dat had je gedacht!(.....)...er zijn eigenlijk maar 2 manieren om twee of meer strijkinstrumenten te vergelijken:
1 - er zelf op spelen, voelen hoe het instrument aanspreekt en dergelijke en ook nog wat luisteren
2 - iemand anders op meerdere instrumenten laten spelen in dezelfde ruimte en goed luisteren...
Dat had je gedacht!
Als de klank voor elkaar is krijg je soms: "Maar toch vind ik de kleur van de lak niet mooi!"
Of: "de hals is wel wat aan de brede kant" of "hij is wel wat zwaarder dan de viool die ik nu heb".
Het resultaat is dan dat de koop niet door gaat. Echt waar, komt voor!