Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja, maar het ligt wat gecompliceerder. In zijn algemeenheid hangt de kranshoogte van een aantal factoren af. Zo zal een instrument met geringe welving een bredere (=hogere) krans nodig hebben dan een instrument met een flinke welving. Dan komt er bij altviolen ook nog bij dat er allerlei variabelen zijn in de corpusbreedte hetzij de bovenste long, de taille of de onderste long. Al die factoren hebben direct invloed op het corpusvolume.Nozo zei:Varieert de kranshoogte mee als een altviool kleiner of groter gebouwd wordt. Ik wil nu een alt bouwen met corpuslengte 38 cm. Vorig jaar heb ik er een gebouwd van 43 cm met een kranshoogte van 4 cm. Kan ik nu volstaan met een kranshoogte van 3,5 cm?
Ik zie nu dat de link zoals gegeven in #2 niet (meer) werkt. Het kan zijn dat de link uit 2011, na overgang naar de nieuwe software waarop dit forum nu 'draait', niet meer juist is. Ik ga eens uitzoeken of dat te repareren valt.Zijn de algemene richtlijnen genoemd in#2 nog beschikbaar?
Ik denk dat ik wel wat heb, maar het is de vraag of dat werkzaam is. Neem je die over dan moet die welving ook passen bij de kranshoogte. Maar ik ga aan de slag.Waar kan ik een afbeelding vinden van de hoogtelijnen (isohypsen) van onder en bovenblad?
Er zijn ook kopieerzaken die een apparaat hebben waar je de vergrotingsfactor kunt instellen. Dat lijkt mij goedkoper dan een epidiascoop aan te schaffen (heet dat niet een episcoop?). Bovendien: hoe krijg je het geprojecteerde beeld netjes op een vel A3-papier? Dat wordt nog een hele klus.Ik hoop mbv een epidiascoop de afbeeldingen op de gewenste grootte te krijgen.
Die schuinte is niet voldoende om de stapel te doen bewegen. Het is wel zaak dat de stapel goed past, want meer contactoppervlak geeft ook een grotere wrijvingsweerstand. Verder zorgt de snaarspanning voor neerwaartse druk. Daarom de stapel plaatsen zonder dat de snaren erop zitten!Ik zit nog steeds met de vraag hoe het mogelijk is dat de stapel op z'n plaats blijft terwijl onder en bovenblad een schuinte hebben.
Nog even naar de algemene richtlijnen van goldblatt.
Ik ga ervan uit dat ribs het zelfde is als krans maw de zijkanten van de viool. Er staat een dikte aangegeven van 1,1 mm. Klopt dat wel? Het lijkt mij erg dun.
O ja, zeker. Maar een vioolbouwer die een cellokrans kan buigen met een dikte van 1,5mm zal met een altvioolkrans geen problemen hebben.Zijden van meer dan ca. 1mm zijn ook lastiger te buigen.