Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik heb nooit in rallyauto gezeten, dus daar kan ik niet over oordelen.Het grootste verschil is er niet voor de luisteraar maar voor de bespeler. Wanneer je een paar rallyauto's vergelijkt dan krijg je als je ze zelf bestuurt en door de bochten gooit een beter idee van de (on)mogelijkheden dan wanneer je er naast zit als bijrijder.
Lekker is dat, ik zat achter op de solex bij mijn moeder.Ik heel vaak, bij m'n moeder
Maar je snapt het voorbeeld wel neem ik aan als je een viool uitzoekt; dat als je een viool bespeelt beter hoort hoe het instrument klinkt en waarin deze verschilt van een ander.
Ik heb je al eerder gezegd. Om het geluid tussen violen goed te kunnen beoordelen, moet je er een kneus op laten spelen.Je hoort denk ik eerder het verschil tussen een goede en een slechte violist dan tussen een dure en een goedkope viool.
Bovendien klinken de meeste violen voor het publiek wel goed als ze door een goede violist worden bespeeld, terwijl de bespeler wel het verschil in kwaliteit ervaart.
Ik heel vaak, bij mn moeder
Maar je snapt het voorbeeld wel neem ik aan als je een viool uitzoekt; dat als je een viool bespeelt beter hoort hoe het instrument klinkt en waarin deze verschilt van een ander.
Dan hoor je geen viool maar een kneusIk heb je al eerder gezegd. Om het geluid tussen violen goed te kunnen beoordelen, moet je er een kneus op laten spelen.
Ik ben blij dat je niet mee bent gegaan naar Wenen.Dan hoor je geen viool maar een kneus![]()
Dat werkt voor zo ver er meer uit het instrument te halen valt. Iemand die een rijke klank kan maken en alles al uit het instrument heeft weten te halen is niet gebaat bij een nog betere c.q. nog duurdere stok. Daar kan dan beter in een beter instrument geïnvesteerd worden. Wat er niet in zit kun je er ook niet uithalen.Trouwens, wie naar klankverbetering streeft en niet meteen de hoofdprijs wil betalen voor een viool, kan eens beginnen met een stok van een betere klasse te kopen. Dat doet vaak al heel veel.
Het lijkt me dat er op een viool niet iets kritisch zit dat het spelen vals of onmogelijk maakt...
Je bent een techneut Adriaan en daarom snap je het niet. Ik ga het je ook niet uitleggen, want techneuten hebben rationele hersens, waarin voor traditie en schoonheid geen plaats is.Ik snap eigenlijk niet waarom er op een viool conische stemsleutels zitten en geen mechaniek zoals dat op een gitaar zit met een wormwiel dat zelfremmend is en daarom niet uit zichzelf losdraait.
Nee hoor, tenminste als er snaren op zitten met een kunststof- of darmkern. Vroeger had men alleen onomwikkelde snaren gemaakt van schapendarm. Ook voor de hoogste snaar. Die waren prima te stemmen met de stemsleutels. Zelfs tegenwoordig zie je toch heel vaak dat er alleen voor de E een fijnstemmer wordt gebruikt. Omdat de E-snaar meestal uit een kern van staal bestaat zit hier dan wel een fijnstemmer op.Nu heb je om nauwkeurig te kunnen stemmen fijnstemmers nodig.