Ik snap je onrust, Rise... over het kopen van een viool...
Ik had eerst een huurviool. Een heel gewone, standaard.
Op een dag kwam ik bij de vioolbouwer en daar was iemand die een viool speelde. Ik vond die heel mooi klinken. Ik heb toen een ervaren vioolvriendin (dame dan 70) meegenomen naar de vioolbouwer en heb haar er ook op laten spelen, en haar mening gevraagd. Zij vond hem ook mooi.
Toen ben ik die viool gaan huren, met het idee hem tzt te kopen. Het was eigenlijk dus geen huurviool.
Gelukkig had ik toen alle tijd om de viool te leren kennen, want na verloop van tijd merkte ik dat er iets niet fijn was aan deze viool.
Bij de B bleek toen een wolftoon te zitten (ergens hier op het forum staat daar nog een topic over). Daar heb ik geprobeerd mee om te gaan, maar ik kon er niet om heen spelen en ik ging liedjes met de B vermijden.... ook de vioolbouwer kon hem niet verhelpen.
Toen zat ik er dus mee wat ik moest doen. Deze viool ging ik niet kopen, maar hij was wel mooier als een standaard huurviool. Alleen was het niet fair hem te blijven huren. Dus kreeg ik ook de neiging maar echt op zoek te gaan, maar mij werd gezegd dat wat ik zocht veel meer geld zou kosten en dat had ik niet....
En toen kreeg ik een mailtje van mijn viooljuf: ze had een viool gekregen waar een leerling op mocht spelen. Ze vond hem bij me passen.
Dat bleek liefde op het eerste gehoor. Nope, ik vond hem er niet mooi uit zien, maar hij klonk prachtig. En die viool heb ik uiteindelijk van de eigenaar gekocht voor een heel fijn bedrag voor mij. De viool werd me echt gegund.
Wat ik wil zeggen: speel gewoon lekker. Heb geduld. Koop niet die viool vanwege de aftrek van de huur! Gun jezelf die huurviool nu, hij is blijkbaar al heel mooi en je kunt er zeker nog veel op leren. Hoe langer je speelt, hoe meer je gaat horen en dan vind je uiteindelijk de viool die bij je past.