In al die jaren dat ik niet zelf (meer) viool speelde, heb ik me toegelegd op het verzamelen van geluidsopnamen van strijkers en dan met name violisten. Dat begon 'gewoon' met het kopen van LP's en CD's, vervolgens 78-toerenplaten, om tenslotte te eindigen met (deels vooroorlogse) radio-opnamen. Van acetaatplaten ben ik afgebleven. Ik had ze wel maar dorst ze niet af te spelen. De rimboe van 78-toerenplaten is in dat verband al erg genoeg: ik eindigde met een voorversterker met een ingangskeuzeschakelaar met meer dan twintig standen. Want ieder label had weer een eigen afspeelkarakteristiek. Er bestond immers nog niet zoiets als een RIAA-norm. Plus de toestanden bij het afspelen van Pathé en Edison (hill-and-dale) platen. Of draadrecorders.
Bij het aanschaffen van al die 'geluidsdragers' ging ik niet erg selectief te werk: als er gestreken werd kocht ik het
Dat leidt er wel eens toe dat je uitvoerenden in huis haalt waarvan de naam, ook na duchtig zoeken, je NIETS zegt. Zo ook in het geval van een heruitgave op CD van (amateur?)radio-opnamen van de violiste Lola Mees. Volgens de bijsluiter een leerlinge van Oscar Back en door haar concerten voor de oorlog bekend in zowel Nederland als Canada. Nu ben ik tamelijk bevriend met een aantal lieden dat in Canada historische opnamen opnieuw uitbrengt. Maar de naam Lola Mees zegt ze niets.
Nu zou ik natuurlijk bij oud-leerlingen van Oscar Back kunnen informeren. Maar dan kom ik niet zozeer bij Emmy Verhey of Christiaan Bor terecht (ik vrees te jong in dit verband) maar bijvoorbeeld bij de heren Krebbers en Olof. Maar ik weet niet of beiden deze inbreuk op hun privacy zouden waarderen. Ik kan het natuurlijk altijd nog wel proberen, maar wellicht komt de naam van Lola Mees bekend voor bij leden van deze groep. Vandaar dit verzoek.
Alvast bedankt voor de moeite.
Groet,
Hopf
Bij het aanschaffen van al die 'geluidsdragers' ging ik niet erg selectief te werk: als er gestreken werd kocht ik het
Nu zou ik natuurlijk bij oud-leerlingen van Oscar Back kunnen informeren. Maar dan kom ik niet zozeer bij Emmy Verhey of Christiaan Bor terecht (ik vrees te jong in dit verband) maar bijvoorbeeld bij de heren Krebbers en Olof. Maar ik weet niet of beiden deze inbreuk op hun privacy zouden waarderen. Ik kan het natuurlijk altijd nog wel proberen, maar wellicht komt de naam van Lola Mees bekend voor bij leden van deze groep. Vandaar dit verzoek.
Alvast bedankt voor de moeite.
Groet,
Hopf