Beste collega's, de naakte feiten. Mevrouw belt me op met de vraag om 'n cello te kopen gezien ze de huurcello van de academie moet inleveren. Ik had net 'n huurcello teruggekregen waar 'n talentje 3 jaar op gespeeld had, trouwens de zoon van de concertmeester van het Proms-orkest in Antwerpen. U kan er dus van uitgaan dat deze cello meer als kwaliteiten had en bied deze cello aan mevrouw aan voor 1850€ (cello, carbonstok en hoes, nieuwprijs 2600€) Mevrouw heeft de cello een week vrijblijvend kunnen testen en beslist dan om hem te kopen, ondertussen had ik de stok ook nieuw kunnen beharen zodat ze puntgaaf materiaal kocht. Echter, enkele weken laten werd ik bestookt met mails dat de cello onspeelbaar was, ze ontstekingen opliep, ik een platte commerçant was...., uiteindelijk kreeg ik de schuld van haar technische beperkingen (onkunde) die mij al waren opgevallen bij het testen van de cello in m'n atelier. Zonder ook maar iets af te spreken met mij over haar speeltechnisch ongenoegen gaat ze bij 'n collega vioolbouwer de cello opnieuw laten afstellen voor 450€..., uiteraard met wonderlijke verbeteringen. Ik zou na 45 jaar ervaring niet weten wat er te verbeteren viel, maar goed, we leven gelukkig nog in een democratie. Haar vervang-leraar heeft haar vrijwel zeker gepusht om die collega op te zoeken , die familie is hier "persona non grata" wegens corruptie naar hun leerlingen toe. Nu verwacht mevrouw dat ik de cello terug neem voor 1850€ plus de 450€ die ze investeerde aan miraculeuze verbeteringen. En nu gij? Ik heb 9 neurotische mails van haar, op 2 dagen tijd, uitgeprint vol verwijten en kan me in tegenstelling met haar wel 'n advocaat permitteren. Met 'n vriendelijke groet, Ludo