Liuwe,liuwe zei:Ik meen mij van vroeger te herinneren dat er ook een Stradivari achter't glas hing, althans, ik meen mijn eerste Stradivari daar gezien te hebben, eind jaren 60, begin jaren 70. Of klopt dat niet? Of is't ie misschien onderhands verkocht om wat verbouwinkjes te kunnen betalen? Er gebeuren boeiende dingen in het verborgen museumleven...zeker als het management weinig of geen hart voor deze dingen heeft.
Maar wat zeur ik? Kunnen wij, de leden van dit forum, niet allemaal tegelijk informatie vragen over de viool van bijvoorbeeld Willem van der Seijde? We willen plotseling allemaal weten hoe lang het corpus is, bijvoorbeeld! Of nog een paar vragen over een paar andere instrumenten! Dat moet daar in Den Haag toch een paar mensen aan het denken (èn aan het werk!) zetten? Als de ambtenaren plotseling al die verzoeken om informatie moeten beantwoorden...Ze mogen de vragen niet onbeantwoord laten! Binnen drie weken...Ik heb zelf nog wel een paar vragen over klavecimbels, dan moeten ze nog vaker het depot in! :/
Ik heb de strijkinstrumentencollectie twee keer bezocht (de tweede keer in gezelschap van Remi), maar geen Stradivarius gezien. Maar dat vindt wellicht oorzaak in de omstandigheid dat bij ons de nadruk lag op vaderlandse instrumenten: de toegemeten tijd was volstrekt onvoldoende voor de gehele collectie. Ik herinner me nog wel een Vuillaume. Ik weet dus niet of de collectie ook nog een Stradivarius herbergt en of die er nog zou zijn. Want de periode dat Rudi Fuchs bij het Gemeentemuseum de scepter zwaaide, werd inderdaad nog al gekenmerkt door persoonlijke voorkeuren. To put it mildly :|
Overigens denk ik niet dat de collectie ook toeziet op een Stradivarius. De aankoop van de Scheurleercollectie omvatte in de jaren dertig geen Stradivarius. En ofschoon er nadien nog instrumenten aan de collectie zijn toegevoegd door schenking dan wel legaat, kan ik mij niet voorstellen dat het Gemeentemuseum, als zijnde een museum voor beeldende kunst, zijn aankoopbudget zou gebruiken ter verwerving van een Stradivarius. En schenking van een Stradivarius kan ik mij al evenmin voorstellen
Vragen over de collectie dienen bij voorkeur rechtstreeks aan het Gemeentemuseum te worden gesteld: daar komt geen gemeenteambtenaar aan te pas. Stereotypen over 'ambtenaren' kunnen hier dus gevoeglijk achterwege worden gelaten.
Hopf