Dag Rise, welkom op het forum!
Je komt gelijk met een vraag waar we heel diep over na moeten denken. Het is inderdaad echt niet makkelijk om noten lezen, de tonen vinden en in de maat te spelen en dat allemaal tegelijk.
Zit je op vioolles/celloles? Zo ja, hoe leert je docent je dat? Misschien dat het hier wat stil bleef, omdat niemand dwars door de instructie van je docent wil 'heenfietsen'. Dat zou het alleen maar verwarrender kunnen maken.
Een metronoom kan helpen. Ik heb er zoééntje van Korg. Telkens is de eerste tel iets nadrukkelijker dan de rest van de tellen in de maat (2/4, 3/4. 4/4). Soms kan iemand zo ijverig hardop tellen, dat het andere erbij inschiet. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je die regelmatige tikken van de metronoom zelf voelt. Verinnerlijkt hebt. En dan nog: een metronoom kan dan nog steeds een controlemiddel zijn.
Ook op andere apparatuur kan een metronoom zitten, zoals een keyboard. En ook op je laptop/PC /smartphone kun je een metronoom hebben. Er zijn best wel wat websites met gratis metronoom, zoals die van
https://www.popschoolmaastricht.nl/college_metronoom_tempo.php?menu=menuSlagwerk
Wat mij ook heeft geholpen, is eerst het te spelen stukje niet gelijk om mijn cello te proberen, maar eerst te tikken op de klankkast voor wat betreft de maat en het ritme.
(maat: dan tik je bijvoorbeeld een tijdje de 3/4 maat met accentje op de eerste tel; ritme doe je vervolgens het handigst door die op een open snaar te strijken, dan kun je het makkelijkst de drie tellen, de twee tellen, de enkele tel of de nog kortere tot uiting te laten komen). Zodra je deze rituelen wat keren hebt herhaald, kun je (bijvoorbeeld per 2 maten) beetje bij beetje alles gaan integreren.
De combinatie van maat, ritme en melodie blijft op elk niveau een uitdaging, maar je zult zien dat je met oefenen die ervaring opdoet, die maakt dat je klaar bent voor de volgende uitdaging. Uiteindelijk ga je steeds beter spelen en vergeet niet te genieten van de vooruitgang die je hebt geboekt!
Veel succes, we hopen nog van je te horen (en ik ben benieuwd, speel je viool of cello?)!