Mini-wasknijpers als hulp voor de bouw van miniatuur-viool #3

Beetje jaloers, jaloers om de precisie. Maar... de dingetjes hoeven niet te klinken, er hoeft geen geluid uit te komen.

remi zei:
Beetje jaloers, jaloers om de precisie. Maar... de dingetjes hoeven niet te klinken, er hoeft geen geluid uit te komen.
Nou, als er stemsleuteltjes in zitten en een staartstuk alsmede een kammetje en daarna snaartjes, komt er echt geluid uit! Ik bedoel te zeggen, dat het viooltje zoals de afbeelding van de heer Edwards laat zien, zeker geen geluid zal voort brengen.

Maurien Bart zei:
Maar eh, Frits, hoe is het met uw nieuwe uitdaging/ project? Heeft u al foto's van uw nieuwe mini viool? Ik ben in ieder geval erg benieuwd.
Het viooltje is gelakt en hangt momenteel in de zon te drogen. Vordert dus aardig:
drogen%20lak%20id%20zon.jpg

Maurien Bart zei:
Ik ben ook erg benieuwd hoeveel micrometer dik dan zo'n stemsleutel moet zijn. Met uw stemsleutels had u al moeite Frits.
De dikte (diameter) van de stemsleuteltjes uitgedrukt in microns (=µm) bedraagt 1500 µm. Dit komt overeen met 1.5 mm.
Ik had geen moeite met het maken van de stemsleuteltjes, maar veel meer met het boren van een gaatje (0.8mm en voor de E: 0.5mm) om de snaar te ontvangen én het staartstukje. Maar wat dat laatste betreft heb ik het probleem opgelost, zoals ik eerder heb vermeld in reactie #22.

Terug
Naar boven