Zonder weer te diep in een discussie te duiken die eerder al gebleken is tot niets te leiden, wil ik toch graag vragen waaruit blijkt dat "beeldende kunst zoals die werd gebezigd door bijvoorbeeld een Michelangelo, heden ten dage bij lange na niet meer wordt geëvenaard"? Wat wordt niet meer geëvenaard: het veronderstelde artistieke niveau, het veronderstelde vakmanschap, de omvang van de werken, de tijdsduur die de kunstenaar eraan besteed, de waarde van het gebruikte materiaal, iets anders?
Uit het naakte feit, dat schilders en beeldhouwers heden ten dage geen schilderijen of beelden meer maken zoals Michelangelo die vijfhonderd(!) jaren geleden gemaakt heeft, lijkt mij dus juist de ontwikkeling af te lezen. Ontwikkeling is niet stil blijven staan bij de tijd, maar verder gaan en dus niet blijven schilderen, beeldhouwen of componeren zoals oude meesters dat ooit deden. De oude meesters als uitgangspunt nemen en nieuwe grenzen opzoeken. Zo hebben ook die oude meesters zelf gewerkt; zonder Dufay geen des Prez, zonder des Prez geen Schütz, zonder Schütz geen Bach, zonder Bach geen Mozart, zonder Mozart geen Beethoven, enz., enz..
Wat is 'disharmonie'? In de tijd van Dufay waren enkel het reine octaaf en, oogluikend, de reine kwint consonant. Dissonanten als tertsen of sexten dienden op te lossen naar een kwint of octaaf toe. Pas in de Barok met de ontwikkeling van de functionele tonaliteit, worden majeur en mineur akkoorden als harmonisch beschouwd en zijn tertsen en sexten dus consonant. Driehonderd (!) jaren later wordt de tonaliteit verlaten en krijgen samenklanken een heel andere functie en daarmee een heel ander doel.
Ik schrijf dit hier nu neer als zouden dit breekpunten in de geschiedenis zijn, maar al die ontwikkelingen zijn veel meer geleidelijk dan schoksgewijs. Elke componist (en ook beeldend kunstenaar, schrijver, poëet, etc.) van betekenis heeft aan die ontwikkeling bijgedragen. De atonaliteit van rond 1900 is een logisch gevolg van het feit dat er al ruim tweehonderdvijftig jaren aan de poten van de tonaliteit was gezaagd — zoals de tonaliteit een logisch gevolg was van het feit dat er al eeuwen aan de poten van de kerktoonladders gezaagd was.
Ja, alle vorm van kunst is bedoeld om te 'raken', 'iets met je te doen'. Niet om het een of ander, maar afschuw opwekken is ook iemand 'raken', 'iets met iemand doen'. Mogelijk is dat de bedoeling van de kunstenaar. Dat is bovendien niet iets dat zich beperkt tot de hedendaagse kunst, hoor. De bekende werken van Hiëronymus Bosch zijn beslist niet door hem bedoeld om 'mooi' gevonden te worden. Hij wilde juist angst en afschuw opwekken — dat was zijn manier om de toeschouwer te raken, iets met hem/haar te doen.
Er bestaat bovendien helemaal niets in deze wereld dat onveranderlijk door iedereen mooi gevonden of zelfs maar gewaardeerd wordt. Wat u mooi vindt, kan bij mij ergernis opwekken; wat mij ontroert, kan u doen geeuwen, enz.. Dat geldt voor Michelangelo evenzeer als voor Mondriaan, voor Schubert evenzeer als voor Schönberg.
Mag ik van Gogh nog eens als voorbeeld nemen? De goede man heeft tijdens zijn leven slechts één schilderij verkocht en wel aan zijn broer (die dat doek overigens kocht om op die manier Vincent wat verholen financiële steun te bieden). De werken van van Gogh leveren anno nu steevast record verkoopsommen op en zijn wereldwijd zeer geliefd (niet door iedereen, maar wel door zeer, zeer velen). Toch was het volgens uw woorden zinloos dat de man überhaupt een penseelstreek op het doek zette, want alleen hijzelf en zijn vriend Paul Gauguin (ook zo'n malloot die alleen vor zichzelf schilderde) wisten het te waarderen.
Het feit dat u of ik geen 'ordening' in klanken, kleurvlakken of woorden herkennen, wil niet zeggen dat die ordening er dan ook niet is. Zoals ik bovenstaand aanhaalde (John Cage) kan het ook zo zijn, dat het juist de bedoeling van de kunstenaar is, om de gebruiker (luisteraar, toeschouwer, lezer) te stimuleren/dwingen om orde te zoeken (wat bovendien in de natuur van de mens zit), zelf als het ware orde te creëren.
Zoals het met alles is: de wereld laat ons een onmetelijke rijkdom zien in zowel natuur als mensenwerk. Er wordt van niemand verwacht om alles mooi te vinden, alles lekker te vinden of bij alles met grote ogen van bewondering te staan kijken. Maak uw keuze uit die onmetelijke rijkdom, beslis voor uzelf wat u mooi en lelijk vindt, wat vies en lekker, wat verbaast en wat verveelt. Juist die keuze maakt u tot U, omdat het uw en enkel uw keuze is.
Maar besef en waardeer ook, dat een ander tot een andere keuze kan en zal komen.
Dus: ja, het is muziek, het is beeldende kunst, literatuur, hutspot. Misschien niet uw smaak van muziek, beeldende kunst, literatuur of hutspot, maar daarom niet minder.