Het is inderdaad een voordeel dat E-snaren in het algemeen de goedkoopste snaren binnen de set zijn. Op die manier kun je experimenteren zonder dat het al te veel geld kost. Echter, met een E-snaar valt niet zo veel te experimenteren, want verschillende fabrikaten met dezelfde stalen kern, zal niets of nauwelijks iets uitmaken. Zo verwacht ik geen verschil tussen een Hill stalen E of een Westminster stalen E, aangenomen dat ze even dik zijn.
Als er al geëxperimenteerd gaat worden dan zou ik dat doen met signifant verschillende E-snaren.
Pirastro heeft een E die is omwikkeld met aluminium: Eudoxa (kern van staal)
Thomastik heeft ook een stalen E met aluminium omwikkeling: Dominant.
Dezelfde Pirastro heeft ook een E waarvan de kern van carbon staal is gemaakt: Evah Pirazzi.
D’Addario maakt twee typen E met een stalen kern, die zijn verzinkt: Pro Arte en Zyex.
Pirastro heeft dan ook nog de vergulde snaar (stalen kern): Olive
Thomastik heeft twee E’s gemaakt van chroomstaal: Infeld Blauw en Präzision en eentje met een spiraal gewonden E, bestaande uit chroomstaal: Superflex.
Er zijn er nog veel meer en om nu de keuze te vergemakkelijken zou ik alleen gaan voor die E-snaren die onderling grote verschillen hebben. Dus niet binnen allerlei stalen E-snaren een selectie maken, maar binnen de wezenlijke verschillen experimenteren. Verzinkte snaren hebben weinig effect, alleen resistenter tegen corrosie, maar dat is hier in jouw geval niet van belang, het gaat je om de klank.
Zo zou ik eens een met aluminium omwikkelde E proberen en de spiraal kern (Superflex). Dat lijken mij de twee meest uiteenlopende typen.
Frits