Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik kan de sleutel wel lezen, in de zin dat ik weet welke vingerpositie er bij welke geschreven noot hoort. Ik weet alleen dan niet meteen hoe die noot heet. Ik hoef dat ook niet te weten tijdens het spelen, daar gaat het helemaal niet om.soundboard schreef op 28/08/2005:
Liuwe,
Andrea schreef in haar post van 21-08-05 ondermeer:
“……..Als je toonafstanden leest en dan weet waar je moet beginnen, maakt het niet uit in welke sleutel je leest…..”
In de meest enge betekenis is dat natuurlijk waar, alleen ben ik het met je eens dat het nogal een klus is wanneer je daarna alle tonen moet gaan afleiden simpelweg omdat je de sleutel niet kunt lezen.
Dan moeten die stukken wel in de altvioolsleutel geschreven zijn. De stukken die ik op altviool speel (driestemmige stukken uit de renaissance waarvan ik de laagste stem speel en twee violen de hogere stemmen), staan wat mijn stem betreft soms geschreven in de F-sleutel maar meestal in de naar beneden geoctaveerde G-sleutel. De C-sleutel komt in het hele boek niet voor. Waarom zou ik dan C-sleutel leren lezen als ik die voorlopig toch niet gebruik?Maar, ik zie Andrea’s methode meer als een noodoplossing en als het enigszins kan dient die vermeden te worden. Ik ben het daarom geheel met je eens dat het leren lezen van de altsleutel dè aangewezen weg is om alle stukken te kunnen (leren) spelen.
Ten eerste: als je G-sleutel kunt lezen, weet hoe het notenschrift werkt en weet dat de middelste lijn van de C- notenbalk een C is en waar die C op je altviool zit, dan kun je de C-sleutel lezen. Alle genoemde dingen kan ik of weet ik. Dus kan ik wel de C-sleutel lezen, alleen als ik steeds moet gaan bedenken: 'o, dat is de D, die zit op die snaar met die vinger', dan ben ik erg lang bezig.En wanneer je –zoals Andrea zegt- de noten van de altsleutel omzet naar de G-sleutel [hoe doe je dat trouwens als je de altsleutel niet kunt lezen?] en vervolgens naar omlaag octaveert, ben je volgens mij niet op de meest efficiënte manier bezig.
Zie bovenstaande uitleg.“Hoe kun je nu altvioolpartijen spelen als je de altsleutel niet beheerst?"
Het reproduceren van noten van papier zonder op je gevoel te spelen is geen muziek maken. Noten lezen en naspelen van papier is geen doel op zich in de muziek, maar een hulpmiddel."Je kunt een altvioolpartij uit een Mozart-strijkkwartet echt niet op je gevoel spelen!”
De eerste stap naar altviool is gezetsoundboard schreef op 06/09/2005:
Neem even aan dat het de C, G, D en A zijn. Weet ik die alvast.