Eerder was ik niet echt fan van Micha Maisky, hoewel topcellist. Wat ik hem zag brengen in Amsterdam, ook met dochter aan de piano, was heel speciaal. Bij uitvoeringen van Bach-suites houd ik vooral van de meer barokke uitvoeringen. Dat gezegd hebbend: hier onder Micha Maisky, in zijn eentje voor een grote zaal met zijn cello.
De allemande (vanaf 3.00) vind ik zeer muzikaal en aansprekend:
Deze eerste suite speelt hij nogal stuwend, lijkt als een tijger die in de snaren hangt. Zeer hartstochtelijk jagend op de toon die hij wil hebben (net als de tijger die de prooi wil hebben).
Vanaf de derde minuut is er meer rust gekomen, de grote stuwing is gaan 'liggen', het klinkt al wat ingetogener,
Grappig, Jan, mij 'heeft' ie in de derde minuut juist weer even niet maar dan vanaf de vierde minuut weer wel. Geen idee waar het aan ligt.
Zo maar weer even mijn cello pakken en verder met de eerste vinger in de eerste positie. Er is duidelijk nog héél veel te leren.
en het komt mij over dat die rust in de vierde minuut nog iets meer doorgevoerd is. Het laatste kwam mij dan weer iets stuwender over.
Naar mijn smaak mag dit werk van Bach wat meer ingetogen gespeeld worden (bedoel je dat ook met "meer barok?").
Maisky vind ik voor werken die meer onder de romantiek vallen een geweldige cellist. Werken waar veel vibrato goed past.
Ik vond Maisky's uitvoering van liederen (met zijn dochter aan de piano) veel te zwaar aangezet met vibrato. Een zangeres zingt ook niet constant met zwaar vibrato. Het was naar mijn oren 'over de top'.
Maar doorgaand op cello solo: welke uitvoering van bijv. de eerste suite van Bach vinden jullie mooi?
Doe mij maar de ingetogenheid van YoYoMa!
en de courante uit de eerste suite:
wat sneller en pittiger, maar niet stuwend. (goed, zo voelde ik het dan bij Maisky)
Welke cellist vinden jullie fijn te horen als het om Bach ('s suites) gaan?