Oosterhof Vioolbouw zei:
Ik krijg bij al deze uitvoerige posts een bepaald beeld van iemand. Iemand die beweert nogal bekend te zijn als componist en buitengewoon goed viool moet spelen.
Dat beeld kan wel totaal verkeerd zijn.
Durf je het aan om wat meer over "Henri Vieuxtemps" te vertellen?
En dan bedoel ik niet de componist die op 17 februari 1820 is geboren.
Frits
buitengewoon goed viool moet spelen??????????????????
Dat beeld kan wel totaal verkeerd zijn.
Inderdaad: Hier het bewijs:
Opgenomen met een simpele digitale camera van 220 euro met 2 Gigabyte geheugen extra erin, waarmee je ook filmpjes met geluid mee kan opnemen. http://www.casio-europe.com/nl/exilim/exilimzoom/exz77/
Die op m'n computer overgezet (333 Mbyte) en geupload op Youtube (duurde wel 3 uur, dus liet ik m'n compu aanstaan, terwijl ik Elisabethconcours zang 1e ronde ging kijken, maar 's avonds stond m'n filmpje erop). Op Youtube kan je gratis filmpjes tot 10 minuten of 1030 Megabyte erop zetten.
Ik heb met 3 keer dit stuk doorspelen en normaal strijken m'n frozen shoulder arm overbelast. Over 2 a 3 maanden moet m'n arm wel genezen zijn en zou het wat beter moeten gaan, ook omdat ik het stuk dan beter ken. Dit is eigenlijk slecht voor m'n reputatie bij amateurorkesten, maar ik was zo blij dat ik weer een beetje normaal kon strijken ipv met m'n rechterelleboog tegen m'n middel geplakt, terwijl ik met m'n linkerhand m'n viool heen en weer bewoog.
Een flagolette gaat de mist in en ik mis wat (hoge) noten. De streek is weer pet met peren, veel te schuin en gezwabber, m'n vioolerares zal wel weer flink commentaar kunnen leveren, maar met m'n frozen shoulder heb ik een goed motief om rechts te knoeien. Hopelijk komt de indruk van het stuk nog een beetje over en begrijpen jullie nog enigzins waar het over gaat (hoewel?)
Nou ja. Ik ben geen beroeps dus dan moeten je op je bek durven gaan. En het gaat erom dat ik hiermee mensen wijs op het bestaan van dit stuk, waarvan ik de (partituur)muziek heb, ook op pdf, dus ik kan het mailen op verzoek.
Eigenlijk is het een unisonostuk voor violen, altviolen en pauken en wordt het 2 keer zo langzaam gespeeld (8.39 minuten tegen over 4.15 effectieve minuten door mij) , zolas hier op Youtube:
voor orkest in 8.39 minuten
Aaron Rosand speelt het op de dubbelcd CDX 5102 van VoxBox in 4.04 minuten en die snelheid moet het wel hebben, denk ik:
http://www.amazon.com/Rosand-Joachim-Enesco-Godard-Wieniawski/dp/B000001K46/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1210506777&sr=1-2
Als je op deze link naar beneden scrollt kan je een fragment van 1 minuut horen op cd1 nummer 8 Prelude For Solo Violin, Op. 9 van George Enesco [op dit hoge spelnivo ben ik nog niet]:
Disc: 1
1. I. Allegro Un Poco Maestoso Listen Listen
2. II. Romanze: Andante Listen Listen
3. III. Finale Alla Zingara: Allegro Con Spirito Listen Listen
4. I. Introduction Quasi Fantasia: Moderato Listen Listen
5. II. Scherzo Listen Listen
6. III. Adagio Listen Listen
7. IV. Finale: Allegro Con Fucco Listen Listen
8. Prelude For Solo Violin, Op. 9 Listen Listen
O ja , ik heb m'n langharige bakkenbaarden maar afgeschoren. Dat is toch een beetje uit de mode anno nu