Rolf Straver
Rolf Straver
Deze zomer heb ik de nieuwste versie van het softwareprogramma FINALE aangeschaft en er mijn vierde strijkkwartet mee geschreven. Natuurlijk verwachtte ik ook beter geluid van deze nieuwe versie, maar het omgekeerde lijkt eerder waar. Het lukt niet goed om crescendo's te maken en soms valt een instrument bijna geheel weg in de zetting, terwijl ik dat instrument toch forte laat spelen. Om een beetje bij te stellen, heb ik in deze video score volop accenttekens moeten gebruiken en overdreven veel fortiss(iss)imo's, dat ziet er niet echt tof uit, maar het is ook alleen in de 'sound' versie zo gedaan, voor print heb ik een veel 'schonere' partituur gemaakt, die musici dan naar hartelust vol kunnen aanvullen met stokvoeringen en vingerzettingen, waar ik alleen maar naar kan gissen, als niet-strijker. Het kwartet is kort, als één deel aaneengeschreven en bestaat uit een sonate-achtig begin, daarna een levendige fuga en tot slot een rustig in 7/8 maat voortkabbelend Allegro gentile. Het kwartet eindigt met een coda die verwijst naar de beginthema's en de fuga. Hopelijk is het midi-geluid niet té storend. Ik hoop op een uitvoering natuurlijk, maar het kwartet is niet besteld, gewoon geschreven uit enthousiasme voor het strijkkwartet, naast het pianotrio mijn favoriete ensemble.
Laatst bewerkt: