Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het effect lijkt me beperkt. Een slecht klinkend instrument wordt niet een goed klinkende met een goede streektechniek of dure stok. Wat er niet in zit, komt er ook niet uit!En dan kan het ook nog eens aan je strijkstok liggen, je techniek misschien zelfs nog.
Het effect lijkt me beperkt. Een slecht klinkend instrument wordt niet een goed klinkende met een goede streektechniek of dure stok. Wat er niet in zit, komt er ook niet uit!
Het hangt er van af wie het instrument heeft afgeleverd.
Wanneer het instrument van een vioolbouwer komt mag je er van uitgaan, dat de viool zou goed mogelijk is afgesteld en afgeleverd. Dat wil zeggen dat de kamronding, passende kamvoetjes, de hoogte van de snaren tov de toets, de vorm van de toets, de hoogte van het kielhoutje, hoogte van het zadel, de juiste afstelling van het staartstuk (lengte niet-aangestreken snaar), type staartstuk en de plaats van de stapel zo optimaal mogelijk zijn. Ook zullen er fatsoenlijke snaren op moeten zitten. Wanneer dat allemaal het geval is en de viool blijft scherp en schril klinken, dan behoort dit tot de eigenschappen van dit instrument en dan moet je je afvragen of dit wel het gewenste instrument is.
Zijn de genoemde variabelen niet uitgevoerd of slechts een deel daarvan, dan valt er hier en daar mogelijk nog wat te verbeteren.
Zondermeer waar! Hoewel ik klanten heb die er alléén maar Dominant op willen. Ik heb die dingen bijna niet op voorraad: vind het ook niks.En wat voor de ene viool fatsoenlijke snaren zijn, zijn voor de andere viool bagger... Op mijn straatviool klinken Dominant snaren (die toch heel fatsoenlijk zijn) vreselijk, terwijl dat bij de Leerorkest-violen (goedkope chinezen) de oplossing is om ze echt veel beter te laten klinken.
Precies.Direct verwijderen die boel.
Wat lijkt me dat heerlijk om zulke oren te hebben. Dat heb ik nooit gehad, voor mij was altijd een snaar een snaar. Nu moet ik zeggen dat ik ook te lui was om telkens andere snaren te plaatsen, want die dingen moet je telkens bij stemmen als ze nieuw zijn. Maar als ik dit zo allemaal lees is het toch een wereld die ik niet ken. Een snarenwereld die voor mij altijd verborgen zal blijven. Maar ik lees dit allemaal graag want het is fijn om toch even te toeven in een onbekend snarenland.Precies.
Toch had ik bij een viool waar eerst D'Addario snaren op zaten (ik meen Helicore) voor de gein eens Dominant snaren gezet. De viool klonk namelijk echt heel nasaal, vond ik, en ik wilde wel eens horen of dat de viool of de snaren waren. Met Dominant snaren leefde deze viool eigenlijk best op, merkte ik. Hij werd helderder, maar verloor niet zijn warmte. Het was een klank die je werkelijk kon raken, met Dominant snaren. Mensen waren ineens te spreken over de klank van deze viool en er speelt nu een meisje op dat echt verliefd op hem is.
Om het nog verwarrender te maken: ik heb hier nu een viool met drie verschillende soorten snaren erop en dan van 1 soort twee verschillende sterktes. DE combi. Bekijk bijlage 2774
Leuk dat je het strijken (proberen) hebt opgepakt.hallo, Ik heb onlangs een viool thuis gehad, om te proberen.
Hij klinkt op alle snaren vrij schel/scherp/hol. Is dit een dan iets wat bij de viool hoort of is er ook iets aan te doen middels ander soort snaren, of nog iets anders?
Ik heb nu een viool van 2000 euro ongeveer, kale viool, moet de stok nog bij. Maar hij klink zo ontzettend mooi dat mijn besluit bijna vast staat..
Wat gaaf dat je zo'n mooie viool vond..... Maar hij klink zo ontzettend mooi dat mijn besluit bijna vast staat..