Mijn cello heeft een paar daagjes rust nu.
Ik heb denk ik niet zo'n druk leven als jij, al heb ik genoeg te doen: baan + hobby's maar wij hebben de kinderen al de deur uit. En sociale verplichtingen hebben we best wel een beetje beperkt. Al is het met de kerstdagen natuurlijk wel even anders! Vandaar dat mijn cello even stil blijft. Bovendien heb ik door de kerstvakantie 4 weken geen les en ik heb geen ensembles, dus daar hoef ik niet voor te studeren.
Nu heb ik normaal gesproken elke 14 dagen les en ik oefen 6 dagen per week. En mijn ervaring is dat dat helemaal niet lang hoeft te zijn; 3 x 15 minuten is veel effectiever dan 1 x een uur. En dan is het - afgezien van de feestdagen - een kwestie van inpassen in de dagelijkse routine, voor mij is dat altijd meteen na het 8 uur journaal. Ik oefen meestal een klein half uurtje. Een vaste 'oefenafspraak' wordt een vanzelfsprekendheid.
En wat te oefenen? Beperk het een beetje, zou ik zeggen. Ik denk dat je beter 1 etude goed kan doen, en die andere 2 kan laten schieten, als je in tijdnood zit. Dan heb je ook iets zinnigs om te laten horen op de les en dat is effectiever. En die orkestriedeltjes hoeven meestal ook niet in één keer, dat kan je ook in gedeelten doen. Ik begin altijd met de toonladders. Verder met oefenen is het handig om je te beperken tot de lastige stukjes, dus niet elke keer elk stuk linksbovenaan beginnen. Bovendien is het handig om elke dag de volgorde van de te spelen stukken te wisselen, want meestal schieten de laatste stukken er wat bij in. En tenslotte om het leuk te houden, eindigen met een stuk wat gewoon fijn is om even helemaal te spelen. Het is hobby tenslotte!
Tja en waar? Persoonlijk zou ik ook liever in de woonkamer spelen, maar daar is mijn man niet zo gecharmeerd van, wat ik op zich kan begrijpen. In een druk gezin is het denk ik ook niet handig, want dan word je steeds afgeleid. Ik heb, met de kinderen uit huis, een plekje op een voormalige slaapkamer gecreëerd, dus ik zit wel goed. Maar anders is je eigen slaapkamer een prima optie. Ik weet niet of je kinderen hebt, maar het lijkt me in ieder geval goed om zonodig met ze af te spreken dat je in dat halve uurtje niet gestoord mag worden.